E-commerce_2020_trends_Experius

Wie zich in e-commerce begeeft, kan er niet onder uit: de e-commerce trends en ontwikkelingen die voorspeld worden voor 2020. Met nadruk op voorspelling, want waar de ene ontwikkeling zich voortzet als échte trend, halen sommige ontwikkelingen de finishlijn niet. Wij zochten uit wat volgens ons de vijf belangrijkste en leukste trends zullen zijn voor komend jaar en hebben deze voor jou op een rijtje gezet.

 

1. Verkopen op marketplaces
Wist je dat maar liefst 40% van de online aankopen via marketplaces wordt gedaan? Nederlandse online shoppers geven op het moment de voorkeur aan marketplaces (61%) boven zoekmachines zoals Google (53%) wanneer ze op zoek gaan naar producten.

In Nederland is de grootste marketplace-speler van dit moment Bol.com, met een omzet van 1,6 miljard euro. Wellicht komt daar in 2020 verandering in vanwege de komst van Amazon naar Nederland. Want met een beurswaarde van 794 miljard dollar in 2019, is Amazon het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. De kans is dus groot dat deze nieuwe vestiging voor opschudding gaat zorgen in het Nederlandse e-commerce landschap. Zal het Nederlandse publiek net zo warm lopen voor Amazon als onze Duitse buren? In Duitsland wordt Amazon door consumenten namelijk als beste beoordeeld op het gebied van prijs, snelheid van levering, retourneren en klantenservice. En daarnaast zoekt maar liefst 79% van de online shopper naar producten via Amazon.

De vraag is dus niet of en wanneer Amazon naar Nederland komt, maar welke invloed Amazon gaat hebben op de Nederlandse markt. Als ondernemer is het in ieder geval verstandig om deze marketplace goed in de gaten te houden en de juiste voorbereidingen te treffen.


2. Product Experience Management
Een optimale klantervaring bieden begint onder andere met een boeiende productervaring. Klanten hebben tegenwoordig een overvloed aan keuzes, dus het tonen van relevante productdata is belangrijker dan ooit. Sinds kort is Product Experience Management (PXM) dan ook een nieuwe term in het productdata-landschap.

PXM draagt onder andere bij aan een betere SEO. Dat komt doordat je productomschrijvingen beschikbaar hebt voor elk kanaal in iedere taal. Hierdoor zal de vindbaarheid van je webshop en producten toenemen. Daarnaast zorgt PXM het voor een minder hoog retourpercentage. En dat is mooi meegenomen! Want wist je dat Nederland het hoogste retourpercentage van Europa kent? In 50% van de gevallen komt dit doordat de verwachting van een product dat online wordt aangeschaft, afwijkt van het ontvangen product. De oorzaak ligt bij missende, basale of foutieve productinformatie. Een PIM-systeem helpt je om de juiste verwachting te wekken bij gebruikers en deze vervolgens waar te maken, wat weer bijdraagt aan je PXM. En last but not least, met PXM kun je de brand loyalty onder je klanten versterken. Wanneer klanten een positieve klantervaring hebben, zullen ze eerder veranderen in terugkerende klanten, schrijven ze positieve beoordelingen en bevelen ze jouw webshop aan bij hun vrienden. Meer weten? Bekijk dan de webinar van Akeneo en Forrester van 11 december 2019 terug.


3. Progressive Web Apps
Enige tijd geleden voorspelde onderzoeksbureau Gartner dat in 2020 meer dan 50% van de native apps vervangen zijn door Progressive Web Apps (PWA). De vraag is in hoeverre dit waarheid wordt komend jaar, maar het laat in ieder geval zien dat deze trend meer vorm en inhoud krijgt. Dankzij de techniek achter PWA krijg je een snelle en gebruiksvriendelijke webshop. Een PWA is in staat om relevante pushmeldingen te verzenden, heeft een pictogram op het startscherm en laadt op het volledige scherm. En heeft je (toekomstige) klant even geen internetverbinding? Geen zorgen! Een PWA kan ook offline worden gebruikt. Retailer Eleganza ging als eerste webshop in Nederland live met een PWA gebouwd op basis van Magento PWA Studio. Een feestelijk moment dat zelfs werd benoemd tijdens MagentoLive Europe! Als je net als Eleganza voorop wilt lopen in de e-commerce én je gebruikers een superieure shopping ervaring wil bieden, is Magento PWA Studio een interessante optie voor je organisatie.


4. Internationale betaalmethodes
Zowel grote als kleine bedrijven betreden steeds vaker de internationale markt. Dit betekent dat je je webshop moet internationaliseren en je marketing op cultuurverschillen moet laten testen. En niet te vergeten, bedenken hoe je je internationale klanten gaat laten betalen. Onze Payment Partner Adyen licht dit toe in hun blog: “Naast het simpelweg mogelijk maken van betalingen, gaat het ook om klanttevredenheid, klantbinding en je imago. Door de favoriete betaalmethode van je klanten aan te bieden, laat je hen zien dat je ze begrijpt en tegemoet komt. Het kan bovendien een drempel wegnemen als je via een wallet kunt betalen en dus niet je creditcardgegevens hoeft in te vullen. Je biedt naast gemak ook een gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid”.

Het is dus enorm belangrijk om betalingen altijd onderdeel van je internationalisatie te maken. Je kunt de beste producten tonen of het mooiste design hebben, maar als je klanten niet gemakkelijk kunnen betalen, heeft je internationale expansie weinig kans.


5. Dynamische en interactieve mailings
AMP (Accelerated Mobile Pages) e-mail wordt helemaal hot and happening in 2020! ‘AMP-wattes?’, horen wij je denken. Het bijzondere aan AMP mailings is dat je statische e-mails omtovert tot dynamische e-mails. Deze nieuwe manier van e-mailen maakt het voor je contactpersoon mogelijk om directe interactie met de content in je e‑mail te hebben zonder deze te verlaten.

Stel je voor: je contactpersoon ontvangt een e-mail of hij of zij een survey willen invullen of zich willen aanmelden voor een event. Vanaf nu kan je contactpersoon dit direct invullen in de e-mail, zonder dat ze eerst naar een landingspagina wordt gestuurd. En dat levert weer - met name op mobiel - een betere gebruikerservaring op! Daarnaast kun je als verzender je informatie in de e-mail automatisch updaten. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen in een promotie e‑mail. Hierdoor laat je altijd de juiste prijs zien: handig!



Experius_GMAIL_AMP_Booking_2Bron afbeelding: https://www.e-village.nl/blog/amp-email/


Kortom, ook in 2020 zijn er weer volop kansen in de e-commerce. Bovenstaande vijf trends hebben allemaal één ding gemeen: het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat doe dus je door snellere webshops, gebruiksvriendelijke e-mails, internationale betaalmethodes en vooral: daar zijn waar de klant zoekt. Wil je altijd op de hoogte zijn van al het e-commerce nieuws en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief in onze footer 👇.

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238