e-commerce trends 2018


Voor een succesvolle webshop is het belangrijk om in te spelen op de laatste trends en ontwikkelingen in de branche. Ieder jaar worden de belangrijkste trends door verschillende bronnen op een rijtje gezet. Wat opvalt is dat deze trends altijd één essentieel thema delen: het verbeteren van de klantbeleving. Nu wij alweer halverwege het jaar zitten kijken wij graag naar de tussenstand. Welke voorspellingen zijn uitgekomen en wat zijn de belangrijkste trends voor het komend half jaar?

 

MOBIEL DOMINEERT

De smartphone heeft een belangrijke plek in ons dagelijks leven gekregen. Niet voor niets ligt de focus van e-commerce al een aantal jaar op mobiel. Maar liefst de helft van alle online aankopen worden op een tablet of smartphone gedaan en volgens Forrester gaat dit alleen maar oplopen. Voor e-commerce is er daarom een groeiende behoefte aan applicaties die een frictieloze winkelervaring aanbieden.

Terwijl het gebruik van smartphones en tablets blijft groeien daalt het gebruik van mobiele “native” apps. Ook retailers zien het gebruik van hun shopping-apps verminderen, terwijl de behoefte bij klanten om gemakkelijk te kunnen bestellen stijgt. De oplossing? De Progressive Web App. In een eerdere blog hebben wij al gesproken over deze nieuwe techniek.  In samenwerking met Google richt Magento zich ook op Progressive Web Apps. De lichtgewicht PWA’s kunnen vanaf Q3 van dit jaar met Magento’s PWA Studio ook voor webshops ontwikkeld worden. We zullen dus aan het einde van dit jaar de eerste Magento PWA shops gaan zien.

 

ARTIFICIAL INTELLIGENCE 

Artificial Intelligence is nu één van de meest populaire onderwerpen ooit. Dankzij AI kunnen e-commerce bedrijven gepersonaliseerde omgevingen creëren voor hun klanten. Zo heeft technologiebedrijf Episerver een algoritme ontwikkeld die aanbevelingen exact afstemt op de aankoopfase van het gebruikte kanaal. Het ene algoritme bepaalt welke bestsellers op een productdetailpagina verschijnen en een ander selecteert aanvullende producten om tijdens de check-out te tonen. Dankzij AI zal het palet van mogelijkheden in e-marketing alleen maar toenemen. Verwacht wordt dat het gebruik van AI zal worden verdrievoudigd in 2019.

Het is daarom belangrijk voor bedrijven om te bedenken hoe zij AI kunnen gebruiken om aan de steeds hogere verwachtingen van de klant te kunnen voldoen. Het inzetten van de juiste tools kan lastig zijn voor bedrijven. Zusterbedrijf DataGrow neemt deze zorg voor jou uit handen en integreert Marketing Automation en Artificial Intelligence in jouw Magento webshop omgeving. Zo heb jij er geen omkijken naar, maar kan je wel genieten van de resultaten.

 

VIRTUAL EN AUGMENTED REALITY

In de blog ‘Augmented en Virtual Reality, the next best thing in e-commece?’ voorspelden wij dat VR en AR de online winkelervaring sterk zou veranderen. Sinds 2016 zijn de ontwikkelingen op het gebied van content, software en hardware voor VR en AR razendsnel gegaan. Met name de retailsector is op het moment de koploper als het gaat om het toepassen van deze technieken.

VR en AR voor e-commerce
Verlaten winkelwagentjes is een veelvoorkomend probleem voor webshops: 79% voor desktop tot 86% bij mobiel winkelen. Een van de belangrijkste redenen waarom een aankoop niet wordt voltooid is twijfel. Klanten willen geen risico nemen bij het kopen van online goederen. Ze willen een betere look-and-feel van het product krijgen. VR en AR e-commerce biedt consumenten een productervaring voordat ze daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan.

 

FRICTIELOZE WINKELERVARING

Snelheid
Vorig jaar hadden wij al aangegeven dat het steeds belangrijker wordt om de klant centraal te stellen. Een van de belangrijkste factoren van een goede winkelervaring is de snelheid van de webshop. Klanten willen een ultieme user experience en daar hoort een snelle webshop bij. Lange en trage laadtijden zorgen ervoor dat conversie percentages dalen en dat indirect lagere posities in zoekmachines behaald kunnen worden. Snelheidsoptimalisatie door het aankoopproces te vereenvoudigen en het verwijderen van obstakels blijft een belangrijke doel van webshops.

Datakwaliteit
Datakwaliteit bepaalt het succes van een webshop. Volledige, geschikte én actuele gegevens zijn van onschatbare waarde voor een gestroomlijnde operatie. Eén van de belangrijkste opkomende vragen binnen de markt is de vraag voor een Product Information Management (PIM) platform. PIM helpt ondernemers overzicht te creëren in de productdata en de data kwaliteit in één centraal systeem. Experius helpt bij het opzetten, advies en integratie van Magento 2 en heeft verschillende PIM platforms aan Magento gekoppeld zoals: Bertsch Innovation, Informatica en Akeneo. De laatst genoemde kan Experius zelf opzetten en inrichten.

Checkout procedure
Naast een soepele checkout procedure is het ook belangrijk om verschillende betaalmethodes aan te bieden. Met de release van Magento 2.2.4 heeft Magento goed op deze trend ingespeeld en kunnen klanten nu ook met Klarna en Amazon Pay betalen. Deze betaalmethoden geven klanten meer flexibiliteit in betalingen en een betaalervaring die in z’n geheel prettiger verloopt.