2016 was een jaar dat vol stond met nieuwe ontwikkelingen. De definitieve doorbraak van Virtual en Augmented Reality en de gestage verovering van Magento 2. De ontwikkelingen gaan ieder jaar zo snel dat je aan het einde van het jaar bijna niet eens meer weet wat er allemaal gebeurd is op het gebied van e-commerce en waar je in het nieuwe jaar je pijlen op  moet richten. Daarom onderstaand een overzicht van 10 belangrijke trends voor 2017.

 

1. De klant staat centraal (én nu echt)

In 2017 staat de klantbeleving en daarmee de klant centraal. De macht van de consument neemt steeds verder toe en dat betekent dat het ook steeds belangrijker wordt voor e-commerce bedrijven om de klant echt centraal te stellen in de webshop. Alleen bedrijven die het voor elkaar krijgen om de klant echt verliefd te laten worden op de webshop of de service zullen het nog heel lang volhouden met een toegewijde klantengroep als basis.

 

Maak het de klant gemakkelijk

Online is er steeds meer concurrentie en prijsvechters winnen steeds meer terrein. Hoewel mensen altijd prijsbewust zullen zijn, zijn ze ook vatbaar voor goede zorg. Ook online kunnen veel zorgen bij de klant weggenomen worden en kunnen extra opties geboden worden om het de klant gemakkelijk te maken om iets te bestellen. Goede productfoto's kunnen al helpen bij het komen tot een goede beslissing met als gevolg minder retouren, maar ook het samenstellen van productpakketten, het bieden van een soepele checkout in webshop en een snelle levering kunnen het de klant allemaal makkelijker maken om een product te bestellen. Als de webshop niet in de hoek van de prijsvechters zit of kan komen, dan is het goed om eens over de genoemde voorbeelden na te denken in 2017. Is de checkout echt zo soepel als dat je zelf denkt en heb je écht duidelijke productfoto's? Soms kunnen kleine aanpassingen al heel veel opleveren.

 

2. Analytics

De laatste jaren vind je altijd een trend rondom analytics in lijstjes die gaan over trends van het volgende jaar. De ontwikkelingen op dit gebied worden steeds weer bijgesteld en het is niet voor niets een ontwikkeling waar elk jaar rekening mee gehouden moet worden. Webshops kunnen veel informatie van de klanten krijgen via data vergaring en analyse. De webshops die dit doen kunnen de klant daarmee ook nog eens een betere ervaring bieden en hen persoonlijk benaderen. Ook loyaliteitsprogramma's en mailings kunnen veel informatie geven over wie de klant is en wat hij of zij wil. Kortom, door middel van analytics kan de webshop het de klant nog makkelijker maken en meer zorg bieden aan de klant. Zo brengt Siebel Juweliers hun klanten door middel van hun loyaliteitsprogramma op de hoogte van een servicebeurt voor het sieraad.

 

eleganza-experius-banner

3. Mobiel

Waar responsive vorig jaar de nieuwe standaard werd, gaat dat dit jaar nog een stapje verder. Nu gaat het om het optimaliseren van dat responsive template en het ontwikkelen van een app. De klanten zijn klaar om ook online te converteren, maar verwachten daar wel een optimale ervaring voor terug. Voor duurdere producten is dit echter nog niet het geval. Bij deze producten ligt de drempel om een aankoop te doen via mobiel nog steeds erg hoog.  Wanneer mobiele gebruikers nog niet zo veel converteren, zoals bij duurdere producten het geval is, is de omnichannel ervaring belangrijk. Daarnaast wordt verwacht dat de aankopen via mobiel de komende tijd harder groeien dan de aankopen via desktop.

 

 

4. Getting Social

In 2017 is social selling wederom een belangrijke trend. Men verwacht dat in 2017 meer sociale media de stap gaan maken naar social selling en zich daarmee zullen richten op e-commerce. Ook het belang van social customer care neemt sterk toe. Diensten als Facebook, Twitter, Messenger en zelfs Whatsapp gaan een steeds grotere rol spelen in de communicatie met klanten. Een uitdaging is om een klantenservice te bieden die 24/7 beschikbaar is. De klant heeft steeds hogere verwachtingen van de klantenservice. Een onderdeel hiervan is een 24/7 bereikbaarheid. Veel webshops zullen in 2017 waarschijnlijk hun best gaan doen om hieraan te voldoen.

 

Bekijk ook: Whatsapp in de webshop

AR-VR-Magento-ecommerce

5. Virtual Reality en Augmented Reality

Internetgiganten als Alibaba en Amazon zijn druk bezig met het implementeren van Virtual Reality in hun e-commerce platformen. Zij willen de fysieke winkelomgeving naar de thuisomgeving brengen. Alibaba heeft bijvoorbeeld al een winkelervaring ontwikkeld waarbij de klant alleen nog maar hoeft te knikken om te betalen. Voor zo'n virtuele ervaring moeten de bezoekers wel de juiste hardware in huis hebben, zoals een Oculus Rift of een andere VR headset. De kleinere e-commerce ondernemers hoeven zichzelf echter nog geen kopzorgen te bezorgen over hoe ze deze ontwikkeling toe moeten passen in hun webshop. De verkoop van VR headsets neemt nog steeds geen grote vlucht.

Wat wél interessant is voor de gemiddelde e-commerce ondernemer is Augmented Reality. Dit begint al met het toevoegen van 360 graden foto's en video's en kan uitlopen tot het digitaal passen van sieraden, kleren of het neerzetten van meubels in een ruimte. Een voorbeeld hiervan is de IKEA catalogus, waarbij de meubels uit de catalogus in huis geplaatst kunnen worden. Het is een nieuwe manier om klanten over te halen tot het doen van een aankoop, hen kennis te laten maken met een product en hen een ervaring te bieden met de producten.

Bekijk ook: Virtual en augmented reality, the next best thing in e-commerce?

 

6. Kan de klant met PayPal, iDeal en creditcard betalen?

Een belangrijke reden waarom klanten de webshop verlaten is dat hun favoriete betaalmethode niet aanwezig is. Éen betaalmethode bieden is daarom ook niet meer voldoende. Het is nog steeds van belang om de drempel in het checkout proces zo laag mogelijk te leggen en dit kan onder andere gedaan worden door meerdere betaalmethodes aan te bieden. IDeal is nog steeds een van de populairste betaalmethoden, daarnaast zijn ook PayPal, creditcard en sinds kort Afterpay erg populair. Voornamelijk Afterpay is de laatste tijd sterk aan het groeien. Verwacht wordt dan ook dat deze methode in 2017 nog meer aan populariteit gaat winnen.

 

7. Content

Het bieden van rijke content in de webshop wordt steeds essentiëler. Niet alleen het bieden van rijke content, maar ook marketing door middel van content wordt steeds belangrijker. De effectiviteit van traditionele manieren van marketing verliest namelijk steeds meer terrein. Het nog steeds toenemende gebruik van ad blockers maakt dit maar al te goed duidelijk. Goede content als marketing instrument, wordt hiermee alleen maar belangrijker.

 

Vorig jaar schreven wij nog dat content-marketing met name voor B2B erg belangrijk is. Hoewel dit nog steeds het geval is begint nu ook voor B2C de tijd te dringen. Veel grote namen in de retailbranche maken steeds vaker gebruik van bloggers. Deze bloggers prijzen producten aan op hun blog en delen dit dan met hun vaak honderdduizenden volgers. Omdat dit geen pure reclame is wordt dit toch vaak beter gewaardeerd door, met name jonge, consumenten. Het is een manier om de jonge consumenten aan te spreken.

Magento Tools voor B2B e-commerce

8. B2B kan echt niet meer achter blijven

Steeds meer B2B bedrijven zetten de stap naar online of kijken hoe ze hun online verkoopproces kunnen verbeteren. Bijna ieder ERP systeem kan ondertussen gekoppeld worden aan een e-commerce platform en steeds meer bedrijven krijgen in de gaten dat een online platform kostenbesparend kan werken. Daarnaast kan een goede B2B e-commerce oplossing ook tijd opleveren. Ook de opkomst van B2B marketplaces zoals Alibaba zorgt er in 2017 voor dat B2B nog harder gaat groeien. Naast dat B2B een groei zal doormaken wordt het voor de bestaande B2B e-commerce ondernemer ook belangrijk om te focussen op content en social media. Ook zakelijke klanten blijven namelijk steeds vaker online hangen en doen er hun research.

 

9. Verstoppertje spelen

In veel webshops spelen sommige producten nog steeds verstoppertje. Hoe klanten ook zoeken, ze komen niet bij het product dat ze willen of komen er met een grote omweg. Interne zoekmachines van webshops worden steeds geavanceerder en daarmee wordt de verwachting van de klant veel groter. Zoekmachines in de webshop moeten op zijn minst een auto-complete functie moeten hebben en voorzien zijn van rijke content. Daarnaast is ook de indeling in duidelijke categorieën en acceptatie van spelfouten van belang. Goede zoekmachines  maken het de consument makkelijker om het product te vinden en zorgen daarmee voor een hogere conversie.

 

Bekijk ook: Solr search, hoe werkt het nu eigenlijk?

 

10. Magento 2

Het aantal Magento 2 shops gaat in 2017 sterk toenemen. Langzaam krijgen e-commerce ondernemers in de gaten dat het niet loont om een nieuwe webshop op het Magento 1 platform te laten bouwen. Daarnaast zullen ook veel gevestigde Magento shops de overstap maken naar Magento 2. Dit komt onder meer omdat het nieuwe platform qua performance ver boven Magento 1 uitstijgt en er steeds meer bureau’s zijn die ook in Magento 2 een shop van hoge kwaliteit op kunnen leveren.

Bekijk ook: Staat Magento 2 al op uw roadmap voor 2017?

 

Wat opvalt is dat veel van de trends die we voor 2017 kunnen onderscheiden zich richten op de klantbeleving. Het blijkt dat de klant niet meer zo makkelijk in te palmen is met simpele marketing trucjes. Webshops moeten harder hun best doen in de vorm van content marketing, maar ook op het gebied van personalisatie, productinformatie en het verzorgen van de klant. Kortom 2017 wordt het jaar waarin de klant echt centraal komt te staan.