Experius_Corona_make_lemonade_smallDe huidige Corona epidemie is een spannende tijd voor iedereen, ook als je actief bent in e-commerce.  Hopelijk gaat alles goed met jou en je naasten. Onzekerheid over de toekomst is er zeker, we weten nog niet wat de economische gevolgen gaan zijn. Maar het biedt ook kansen. In dit artikel deel ik 7 tips om het beste uit deze situatie te halen voor jouw klanten. When life gives you lemons,  make lemonade 🍋.


1. Productinformatie: fact-based, relevant en accuraat

Jouw klanten verdienen (vooral nu) de beste beleving. Duidelijke en relevante productinformatie is een belangrijk onderdeel van die beleving.  Biedt de beste beleving in jouw webshop door:

  • Formaten van afbeeldingen en video’s na te lopen en waar nodig te verkleinen
  • Duidelijke beschrijvingen toe te voegen aan producten
  • De koppeling met je ERP en andere legacy systemen te testen, deze moeten stabiel werken en de actuele productinformatie doorgeven
  • Marketplaces in te zetten als extra kanaal. Een koppeling met een Product Information Magement Systeem (PIM) en Channable of Channelengine maakt het mogelijk om de juiste productinformatie betrouwbaar door te zetten naar verschillende marketplaces, zo zijn jouw producten op meerdere plekken te bestellen. 

Gebruik je al een PIM-systeem? Dan is dit het moment om je data op te schonen en te verrijken. 


2. Ook de B2B offline koper kan online bestellen

Op dit moment vragen veel B2B bedrijven zich af hoe ze hun klanten kunnen blijven bedienen. De mensen die jouw producten nu het meest nodig hebben, die via jouw zakelijke klanten worden bediend, staan natuurlijk op de eerste plek voor jou. B2B e-commerce kan een oplossing zijn! Zo kunnen jouw zakelijke klanten vanuit huis op  jouw bestelportaal of B2B webshop hun bestellingen plaatsen, die vervolgens door jouw chauffeurs of het transportbedrijf bij hun magazijn worden gebracht. Het Magento Commerce e-commerce systeem heeft in de basis al enorm veel B2B functionaliteiten beschikbaar die je snel kan inzetten.

Met het B2B accelerator platform van Experius pak je nog eens een aantal extra functionaliteiten mee, ook voor Magento Open Source. Zoals het bestellen door middel van Excel lijsten, een postcode validatie en (persoonlijke) bestellijsten, allemaal B2B functionaliteiten die we voor jou implementeren. 


3. Jouw pakketje komt er aan!

Alle grote vervoerders in e-commerce hebben maatregelen getroffen om te kunnen blijven bezorgen. Veel retailers kiezen er nu bijvoorbeeld voor om gratis te bezorgen. In het blog van onze partner SendCloud lees je meer over deze maatregelen en wat je qua verzending kan organiseren. Heb je al een Magento webshop van Experius? Met onze Delivery Date Module  kun je beperkingen opgeven voor de bezorgdagen en -tijden die je klanten kunnen kiezen, om zo controle te houden over jouw voorraad en levertijden.

Het hamsteren gebeurt nu ook online. Voorkom dat belangrijke of gewilde producten snel uitverkocht raken en zo niet terecht kunnen komen waar ze het meest nodig zijn! Dit doe je door het aantal artikelen dat gekocht mag worden, te beperken per klant. Producten die out-of-stock zijn moeten een goed zichtbare markering krijgen en meld daarbij via een e-mail wanneer het weer in-stock is. Dit kan vanuit Magento of jouw e-mail marketing software. 


4. Die webshop kan nog sneller

Hoeveel en wanneer je webshop wordt bezocht is onzeker, in sommige gevallen zal het storm lopen maar het kan ook tijdelijk rustiger zijn dan je wilt. Wat je wél wilt is de pieken en dalen in de bezoekersaantallen en het verkeer op je website opvangen. Zodat bezoekers een naadloze shopervaring hebben. Een paar tips:  

  • Bepaal samen met systeembeheer of het nodig is om je hostingpakket te upgraden (Hypernode by Byte is hier goed op ingericht)
  • Check de page speed van jouw webshop via Google voor eventuele quick fixes op performance gebied


5. Persoonlijke communicatie met een glimlach

Ook digitaal kun je service met een glimlach bieden. Via e-mail marketing zijn er veel mogelijkheden om je klant relevant en snel de juiste informatie te geven. Informeer klanten die op jouw nieuwsbrief geabonneerd zijn en breng ze op de hoogte van acties en voorraden in deze Corona tijd. Het is belangrijk voor jouw klanten om ook via e-mail nog steeds diezelfde ervaring te krijgen die ze van jouw organisatie gewend zijn.

Omdat klantgedrag vrij onvoorspelbaar is in deze periode, behavioural researcher Remco Wijn van TNO schreef een interessant artikel hierover voor Emerce, zul je in je communicatie flexibel moeten zijn. Via alle kanalen, zowel e-mail, social als in de chat. E-mail  marketing flows kunnen daarbij helpen,  maar ook een goed ingerichte chatbot. Lees op onze marketing automation pagina meer over de mogelijkheden van omnichannel marketing automation via Dotdigital voor jouw webshop. 

6. Beter snel duidelijkheid voor je klant dan achteraf teleurstelling

Waar moeten jouw gebruikers en klanten rekening mee houden als ze nu willen bestellen in jouw webshop? Ik noemde net al de mogelijkheden van e-mail marketing automation om dit te tackelen. Er is nog een optie: een tijdelijke melding op je webshop plaatsen. Hiervoor kun je de standaard-melding functionaliteit van Magento gebruiken. Daarnaast hebben wij ook een eigen module beschikbaar waarmee het eenvoudiger wordt deze melding per storeview te beheren. 
 
Bij de melding geef je in ieder geval aan hoe jouw klantenservice wordt opgepakt, wat de veranderingen zijn in het verzend- en retourbeleid en wat je doet om voorraad zoveel mogelijk beschikbaar te houden voor iedereen die dit nodig heeft. Kijk voor voorbeelden van meldingen ook eens op dit blogartikel van Smart Insights


7. Kijk verder dan de huidige Corona situatie

Wat zegt jouw klantdata over het vertrouwen van de consumenten en van jouw klanten? Persoonlijk contact is belangrijk in deze tijd. Vraag ze rechtstreeks wat ze van jou verwachten. Ben je actief in B2B: vraag dan ook wat hun korte en lange termijn plannen zijn. Misschien kun je ze wel helpen op manieren die je nu nog niet hebt voorzien.

Bedenk daarnaast alvast hoe jouw webshop en business  de innovatieve technologieën die er aan zitten te komen kan adopteren. Digitalisering zal meer en meer gaan plaatsvinden, vooral in B2B. We kennen allemaal het voorbeeld van de SARS epidemie van 2003, die een grote bijdrage leverde aan de boost in e-commerce verkopen in China en de groei van Alibaba. Ook duurzaamheid kan een vlucht gaan nemen, omdat consumenten zich bewuster worden van de gevolgen voor het milieu in deze Corona tijd (bron: artikel Remco van Wijn, TNO).


Wil je na het lezen van dit artikel verder sparren over de mogelijkheden van e-commerce of over hoe je de beste gebruikerservaringen kunt blijven bieden? Ik help je graag! Zowel op B2B als B2C gebied hebben we als Experius al veel klanten mogen helpen hun klanten superieure ervaring te bieden met e-commerce.   

In de komende periode gaan we trouwens op verschillende momenten kennis delen over e-commerce, onder andere via webinars en ons blog. Houd deze website in de gaten en volg ons op LinkedIn voor updates!

Tot slot nog even dit:

Let goed op elkaar en stay safe!
Laten we met zijn allen proberen om deze hele vervelende en onzekere situatie om te zetten in kansen. Voor jou en vooral voor je klanten. Zodat we ook na Corona samen kunnen blijven profiteren van groei. Let’s make lemonade 🍋

Yannick Röling

E-commerce consultant

Phone  030-8200238

Mail  yannick@experius.nl