In 2015 deed de Nederlandse consument meer dan 142 miljoen online aankopen, in totaal voor zo’n €16.09 miljard. Dit blijkt uit cijfers van de thuiswinkelmonitor die Thuiswinkel.org elk kwartaal publiceert. Hiermee zien we een stijging in bestedingen van ruim 17% ten opzichte van 2014.

Dat de online uitgaven in 2015 gestegen waren dat wisten we al. Wat opvalt na het bekijken van de cijfers op Thuiswinkel.org is dat de gemiddelde uitgaven per order in 2015 (€113,04) gedaald zijn met 1%. Er wordt dus wel meer gekocht, maar er worden minder dure, of juist veel goedkope producten aangeschaft. Dat laatste lijkt aannemelijker. In het afgelopen jaar is het aanbod van webwinkels ontzettend gegroeid. Voor het eerst zijn er, volgens de volkskrant, meer online winkels (100.000) dan fysieke winkels (95.000). Al deze winkels bieden iets anders aan en ook voor steeds kleinere benodigdheden kan de consument bij een webshop terecht.

Welke branches scoorden het beste in 2015?

In het eerste half jaar van 2015 scoorde vooral de vrije tijd sector erg hoog. Er werden veel vliegtickets, pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen gekocht door de consument. Dit is niet zo verrassend, aangezien in deze tijd de meeste Nederlanders hun zomervakantie boeken. Wat verrassender is, is de enorme groei van de ‘food / nearfood’ branche. Daarnaast is ook de Home & Garden branche enorm gestegen in het aantal webshops. Experius heeft daar zelf aan bijgedragen door twee prachtige shops op te leveren aan twee grote spelers in deze branche.

 

Bekijk de cases van Tuinmeubelland en Gispen

 

Via welke apparaten werden de meeste aankopen gedaan?

Verreweg de meeste online aankopen werden in 2015 nog steeds gedaan via een laptop of desktop. Een heel klein deel van de aankopen wordt gedaan via een smartphone (zo’n 3%). De verwachting is dat er in 2016 een omwenteling op dit gebied zal plaatsvinden. Dit komt door de vele veranderingen in mobile commerce. Denk hierbij aan de innovatieve apps en het vergemakkelijken van het checkout proces in de apps en mobiele winkels.

 

Lees ook: De voordelen van een mobiele app.

 

In de thuiswinkelmonitor van thuiswinkel.org is meer te vinden over de cijfers van e-commerce in 2015 en ook over de cijfers van 2016. Altijd als eerste op de hoogte zijn? Houd dan thuiswinkel.org in de gaten.

Meer weten over e-commerce en hoe Experius kan helpen bij het ontwikkelen van een e-commerce strategie? Neem dan contact met ons op via info@experius.nl of 030-8200238