Leestijd: [est_time] Door Fleur Duffhuis

Dinsdag 20 juni vloog ik vanaf Schiphol naar het prachtige, zonnige en bruisende Barcelona. Dit klinkt als de introtekst van een vakantie-blog, maar niets is minder waar! De Magento Quick Start training vond namelijk deze keer plaats in Barcelona en ik was de gelukkige om hier namens Experius aan deel te nemen!

 

Deze training was ooit bedoeld om intern nieuwe werknemers van Magento te introduceren met alle oplossingen die Magento haar klanten te bieden heeft. Hier dient de training nog steeds voor, maar ook partners worden nu de mogelijkheid geboden deel te nemen aan deze training. We waren dus met een groep a +/- 40 man met zowel medewerkers van Magento en Magento partners uit heel Europa.

 

Van woensdag tot en met vrijdag was het programma gevuld met presentaties van verschillende Magento goeroe’s zoals Craig Peasley, Rob Sweeney, Marc Wisler en Matthew Wasley die ons meenamen door alle oplossingen die Magento te bieden heeft.

 

De Magento community en Magento enterprise heeft weinig inhoudelijke verrassingen. Wat wél nieuw is, is dat de community editie vanaf heden ‘Open Source’ heet en enterprise ‘Commerce’. Één van de bewegingen van Magento om zich los te koppelen van voormalig moederbedrijf Ebay.

 

Ook werd het duidelijk dat Magento zich meer en meer wil gaan positioneren als dé oplossing voor de B2B markt. Traditioneel werd Magento voornamelijk gebruikt in B2C, maar gezien het groeipotentieel vele malen groter is in B2B, kwam Magento met hun antwoord daarop; Magento B2B als standaard pakket binnen Magento Commerce (Enterprise ;) ) Experius biedt al jaren B2B module packs aan onze klanten, ook voor de Open Source (community) platformen. Voor Commerce trajecten is het Magento B2B een mooie aanvulling om klanten optimaal te ondersteunen.

 

Buiten de besproken Magento Cloud (alleen voor Commerce), Payment & Risk en Magento Business Intelligence, kwam Magento Order Mangement ruimschoots aan bod. Magento Commerce Order Management (MCOM) biedt een perfecte oplossing voor klanten die in verschillende markten actief zijn en het gebruik van omnichannel optimaal willen uitdragen. Een belangrijk onderdeel daarin is optimaal voorraadbeheer voor online webshop- en offline orders uit de fysieke shops.

 

‘s Avonds was er ruimte om met mede-Magento collega’s alle ontwikkelingen en relevante Magento onderwerpen te bespreken onder het genot van cervezas y tapas. Daarbij kregen we de groepsopdracht om een salespitch voor te bereiden voor een aangeleverde, fictieve business case. Hier sloten we onze 3 intensieve trainingsdagen ook mee af, het was enorm leerzaam om de verschillende presentaties en interpretaties van de gehele groep te zien. Experius is weer geheel op de hoogte!

 

Benieuwd welke andere Magento oplossingen voor jouw onderneming interessant kunnen zijn? Laat het vooral weten!