Op woensdag 20 september vond het B2B evenement 'De kunst van online' plaats in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De middag, die georganiseerd werd door PostNL in samenwerking met Transsmart en Experius, was bedoeld als inspiratiemiddag voor B2B ondernemers. Sprekers Cor Molenaar en Jaap Cuperus spraken over hoe B2B ondernemers de steeds veranderende situatie het beste aan kunnen pakken. Na deze sprekers gehoord te hebben kregen alle aanwezigen een korte rondleiding door het Stedelijk Museum en werd het evenement afgesloten met een netwerkborrel.

 

Cor Molenaar - Ondernemers moeten samenwerken

Het eerste woord was aan Prof. dr. Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar eMarketing en Distance selling aan de Erasmus Universiteit. Zijn boodschap was dat B2B ondernemers zich meer moeten gaan richten op samenwerken met andere schakels uit de keten. Hij sprak onder andere over de vierde industriële revolutie die volgens hem (en vele anderen) van start is gegaan.

https://www.youtube.com/watch?v=SCGV1tNBoeU

Deze revolutie laat zien dat de regie in de keten verschuift. Waar de regie eerder altijd bovenaan de keten bij de B2B ondernemer lag, ligt deze nu steeds vaker bij de klant. Dit betekent dat er een verschuiving plaats vindt in de keten. Het oude model is achterhaald en B2B ondernemers moeten niet alleen de volgende schakel maar ook hun klanten leren kennen. Hiervoor moeten de verschillende schakels in de keten meer gaan samenwerken en niet bang zijn om informatie uit te wisselen. Volgens de heer Molenaar zouden B2B ondernemingen steeds meer bezig moeten zijn met de volgende schakel in de keten en zouden ze een compleet platform moeten vormen waarin de verschillende schakels samen komen. Hierbij gaat B2B en B2C volledig door elkaar heen lopen, zo voorspelt de professor.

Meer informatie over de vierde industriele revolutie? Bekijk hier een korte documentaire

 

 

Jaap Cuperus - Hoe houd je het bestaansrecht als je geen A-merk bent?Jaap-cuperus

Jaap Cuperus, de tweede spreker op het event, is head of marketing en e-commerce bij Nedis. Nedis is een elektronica groothandel. Zij bieden verschillende consumentenelektronica- en accessoires, maar zij bieden niet alleen maar A-merken. Voor hen is er dus een uitdaging: "Hoe houd je het bestaansrecht als je geen A-merk bent?". Ook Nedis kreeg de afgelopen jaren te maken met de uitdagingen die B2B ondernemers dankzij de opkomst van e-commerce te wachten staan.

 

Een van de gevolgen van e-commerce is dat er geen verkoper meer in een winkel staat die de klant kan adviseren over het beste product. Het product moet dus zichzelf verkopen. Hiervoor moet de groothandel zijn klanten beter leren kennen en zijn accountmanagers niet meer de meest geschikte manier om te verkopen. Grote bedrijven weten vaak beter wat de klant doet dan de accountmanager, dus hoe zorg je dan dat je hen nog steeds zo goed mogelijk helpt. Nedis heeft ervoor gekozen om klanten een online platform te bieden, waar ondertussen 72% van alle orders worden verwerkt.

 

Waar Cor Molenaar zegt dat B2B en B2C volledig door elkaar heen zullen lopen, plaatst Jaap Cuperus hier een kanttekening bij. Niet alles dat werkt voor B2C, werkt ook voor B2B. Een voorbeeld hiervan zijn aanbiedingen, dit werkt voor B2B heel anders dan bij B2C.

 

Tot slot liet Jaap Cuperus zien dat rijke content ontzettend belangrijk is voor de B2B ondernemers. De content maakt het product niet alleen aantrekkelijk, maar zorgt er ook nog eens voor dat het product beter gevonden kan worden.

Ook interessant: e-commerce trends voor 2016

 

Experius houdt de ontwikkelingen binnen e-commerce scherp in de gaten en organiseert in samenwerking met verschillende toonaangevende bedrijven events om e-commerce ondernemers te inspireren meer uit hun e-commerce platform te halen. Op basis van alle ontwikkelingen binnen e-commerce en onderzoek heeft Experius een stabiel e-commerce platform ontwikkeld.