B2B en de digitale race

Het koopgedrag van inkopers is de afgelopen jaren fundamenteel veranderd. Inkopers veranderen in hun koopgedrag snel naar een zogenaamde 'digital first approach' ten opzichte van hun leveranciers. Dit blijkt ook uit het recent verschenen Forrester research report (Q1-2017 B2B Buy-Side Online Survey):

  • 63% van de inkopers geeft aan dat voor meer dan de helft van hun aankopen ze online research doen
  • 61% geeft aan dat ze voor dit onderzoek hun smartphone gebruiken
  • en 53% zegt dat zij in 2018 meer dan de helft van hun aankopen online zullen doen.

 

De digitale inkoper is reeds een feit

In hun online gedrag streven inkopers steeds meer naar gemak en directe beschikbaarheid. Het Forrester onderzoek laat zien dat de flexibiliteit om 24x7 te kunnen inkopen én een efficiënt proces hun inkoopgedrag sterk bepaalt.

Ten onrechte trekken veel groothandels en fabrikanten de conclusie dat binnen hun branche e-commerce nog geen rol speelt. Zij geven hierin als primaire reden dat hun concurrenten nog geen online platform hebben. De realiteit is echter dat het concurrentieveld breder is geworden. 82% van de inkopers geeft aan dat zij nieuwe kanalen gebruiken zoals Amazon, Bol.com en Alibaba om hun producten in te kopen.

 

Van bedreiging naar kans

E-commerce kan gezien worden als bedreiging voor het bestaande afzetkanaal, maar ook als kans. Onderzoek van McKinsey laat zien dat de zogenaamde B2B digital leaders 5 keer meer groei laten zien dan hun concurrenten. Gartner geeft aan dat het gebruik van een online kanaal en deze in te zetten voor de consumentenmarkt groothandels een verwachte omzetstijging van gemiddeld 25% oplevert.

De business case voor B2B ecommerce

De business case voor B2B e-commerce hangt sterk af van de bedrijfsstrategie én doelen voor e-commerce. De volgende drie (of een combinatie van deze) doelen worden veel genoemd:

  1. kostenbesparingen; veelal een start voor de business case voor B2B e-commerce. Een klantportaal voor self service, minder fouten in het orderproces, efficiëntere orderstromen en minder voorraden zorgen voor een verlaging van de kosten
  2. verhogen van de loyaliteit onder bestaande klanten; de 24x7 toegang, eenvoud in bestelproces en inzicht in de actuele voorraden zorgen er voor dat inkopers loyaler zijn
  3. verhoging van de omzet; enerzijds kunnen bestaande klanten inzicht krijgen in het complete assortiment van de leverancier anderzijds kunnen nieuwe markten aangeboord worden door de online vindbaarheid.

 

Magento 2 binnen het systeem landschap

Essentieel voor het realiseren van de veelgenoemde kostenbesparingen is een volledige integratie van het e-commerce systeem binnen het reeds bestaande systeemlandschap. Connectiviteit met andere systemen heeft centraal gestaan bij de ontwikkeling van het Magento 2 platform. Hierdoor zijn bijvoorbeeld ERP, CRM en PIM systemen volledig te koppelen met het e-commerce platform zodat de kracht van de verschillende systemen optimaal tot hun recht kan komen.

 

B2C binnen een B2B omgeving

Doordat Magento oorspronkelijk als B2C platform is begonnen zijn er bijzonder veel state-of-the-art B2C functionaliteiten beschikbaar binnen een B2B omgeving. Denk hierbij aan optimalisatie voor mobiel gebruik, gepersonaliseerde omgevingen, loyalty systemen en functionaliteiten als cross-sell en upsell.

 

De volgende stap?

Nu inkopers definitief hun aankoopgedrag richting online hebben verplaatst voor oriëntatie én aankopen is het realiseren van een e-commerce platform een must. Magento is door Gartner geplaatst in het Leader Quadrant (Magic Quadrant for Digital Commerce 2017), waarmee het officieel een positie heeft verworven in de top van e-commerce pakketten ter wereld.

Zowel voor het klein MKB (Magento Open Source) als voor het MKB+ (Magento Commerce) is het Magento platform hét e-commerce platform bij uitstek voor het realiseren van de digitale groei.

 

[gravityform id="6" title="true" description="true"]