Websites en web applicaties worden met de dag complexer voor zowel de beheerder als de gebruiker. Waar het ontwerp en de technieken van bijvoorbeeld webshops prima zijn, is de UX (User Experience) van die webshop vaak nog ver te zoeken.Je zult vast door hebben gehad dat de titel van dit blog lichtelijk sarcastisch is. Het statement dat hier gemaakt wordt is echter niet geheel onwaar, want denk jij na over de user experience in jouw webshop? Als jouw antwoord ‘nee’ is dan zal je na dit blog op een hele andere manier tegen jouw webshop aankijken.

Laten we bij het begin beginnen. Wat is ‘user experience’ nu eigenlijk? Letterlijk vertaald betekent het ‘gebruikerservaring’, dus wat gebruikers ervaren als zij jouw webshop bezoeken. Raken ze gefrustreerd omdat je site niet goed werkt, of zullen ze je webshop uitstekend vinden? Beide richtingen hebben invloed op de hoeveelheid klanten die je webshop verlaten of juist iets kopen. Hieronder een aantal voorbeelden van punten die de UX niet ten goede komen:

  • Je webshop is niet geoptimaliseerd voor mobiel, hierdoor maak je het de gebruiker een stuk moeilijker om bij jouw content te komen. Dit is voor de gebruiker heel lastig, want laten we eerlijk zijn: een winkelier doet toch ook niet zijn deur dicht en zegt tegen zijn klanten dat ze maar via het raam naar binnen moeten?
  • Een onoverzichtelijke navigatie structuur, dit kan resulteren in een verdwaalde klant die uiteindelijk ook je webshop zal verlaten.
  • Te veel of lange tekst, dit zorgt ervoor dat mensen afhaken omdat ze niet de rust hebben om alles te lezen.
  • Laadsnelheid, niet alleen je klanten ergeren zich hieraan, ook Google heeft een hekel aan trage websites en zet ze daarom ook een paar plekken naar onderen in hun ranking.
  • Slechte visuele continuïteit, Je klanten willen graag weten waar ze heen gaan en waar ze zijn geweest.

Nu denk je misschien “ja leuk verhaal”, maar hoe kan ik dan zien of mijn webshop ook die ‘problemen’ heeft en hoe los ik die dan op? Vaak zijn de oplossingen relatief makkelijk en ook de ‘problemen’ zijn simpel te vinden.

Is je website geoptimaliseerd voor mobiel?

Allereerst moet je weten of jouw website 'last' heeft van bovengenoemde punten. Open je site op een smartphone, en kijk of je makkelijk door je site heen komt zonder te hoeven zoomen, zijwaarts te scrollen of vijf keer te klikken op een link voordat je verder kan. Ervaar jij geen van de bovenstaande punten dan is je website waarschijnlijk geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Om hier zeker van te zijn heeft Google een handige tool ontwikkelt. Voer je website adres in en de tool van Google kijkt of je .

Heb jij een onoverzichtelijke navigatiestructuur in je webshop?

Het is belangrijk dat je een overzichtelijke navigatie structuur hebt die natuurlijk aanvoelt. Zo voorkom je dat gebruikers verdwaald raken in je site en niet het product vinden waar ze naar op zoek zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe het niet moet. Het is niet de bedoeling om al je producten maar onder een andere tab te zetten. Zo raken je klanten het overzicht in je webshop volledig kwijt.

UX-blog-nav slecht

In de afbeelding hieronder zie je hoe je het beter kunt aanpakken. In dit voorbeeld is onder andere rekening gehouden met de volgende ‘best practices’:

  • Als je veel categorieën hebt gebruik ze dan nooit allemaal in je hoofdmenu. Zorg dat daar maximaal … categorieën staan.
  • Als je een uitklapmenu hebt om overige categorieën in onder te brengen, probeer er dan voor te zorgen dat het uitklap menu niet meer dan 4 submenu’s bevat.
  • Gebruik genoeg ruimte tussen zowel de hoofd knoppen tussen de knoppen in de uitklapmenu’s, hierdoor is het voor gebruikers makkelijker om door het menu te navigeren.

UX-blog- nav goed

Te veel of te lange tekst

“Een foto zegt meer dan duizend woorden” is ook in een webshop geen understatement. Mensen zien graag wat ze kopen en hebben vaak geen zin om hele lange teksten te lezen. Wil je toch je (veel) tekst kwijt, bijvoorbeeld bij een product beschrijving? Houdt je dan aan de vuistregel van 12 tot 14 woorden in een zin, dit leest makkelijker weg. Een ander punt dat vaak goed werkt is het opdelen van de tekst in bijvoorbeeld drie kolommen. Dit oogt voor de gebruiker rustiger en overzichtelijker.

Laadsnelheid

Google is gek op goed geoptimaliseerde websites. Hierbij komt laadsnelheid dus ook om de hoek kijken. Als beloning voor een goed geoptimaliseerde website wordt je hoger in Google geplaatst. Om erachter te komen hoe je website presteert heeft wederom een handige tool gebouwd zodat jij dit zelf kan checken. Dit is de Google page speed insight. Als je hierop de URL van je pagina intypt krijg je twee rankings te zien. Een voor mobiel en een voor desktop. Daarbij staan een aantal opmerkingen die jou waarschijnlijk niks zeggen, maar je webmaster wel. Het is dus altijd verstandig deze uitkomsten te bespreken. Google raad aan om een score van boven de 85 te hebben. Voor Magento webshops is dit echter heel lastig te bereiken, terwijl de shops wel heel snel zijn! Daarom is een score van 75+ een beter uitgangspunt voor je Magento webshop.

UX - laadsnelheid

Slechte visuele continuïteit

Net zoals dat het handig is om in de auto te weten waar je bent en waar je heen gaat. Is het op een website niet heel anders, ook hier vinden klanten het fijn om te weten waar ze zijn en waar ze heen (kunnen) gaan. Dit kan je deels aanpakken door “breadcrumbs” te gebruiken. Dit is de regel die direct onder het menu staat: “Heren > Schoenen > Sneakers > etc.”

Uiteraard kan je dit nog beter oppakken zoals in onderstaande video's is weergegeven.

Slechte video

Goede video

Bij de bovenste video zie je niet heel duidelijk waar je heen gaat terwijl dit bij de onderste video wel het geval is. Zorg ervoor dat je website soepel werkt en dus weinig verspringt óf plotseling totaal van stijl veranderd. Dit zorgt namelijk voor veel verwarring bij de klant, waardoor die je webshop kan verlaten.
Door de bovenstaande punten op orde te hebben zal de user experience verbeteren op je website. Dit kan resulteren in meer verkopen, en een hogere klanttevredenheid.


Natuurlijk zijn er nog meer punten die de user experience van jouw webshop kunnen verbeteren. Daarom raden wij je aan om eens door je eigen webshop heen te gaan als zijnde een klant. Kijk waar jij denkt dat het beter kan. En onthoud “Een goed geoptimaliseerde webshop hoeft niet duur te zijn, maar een ontevreden klant kost veel.”

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238