Vrijdag 17 november tot en met zondag 19 november was Experius aanwezig bij de 2017 editie van Conversion Hotel. Een driedaagse conferentie met maar 1 topic: Conversion Rate Optimization (CRO). Oftewel: de conversie van je website of je webshop verbeteren. Sprekers en deelnemers uit de hele wereld kwamen bijeen in het prachtige Texel om hun kennis, ervaring en best practices met elkaar te delen.

IS CRO GESCHIKT VOOR MIJ? 

Voor (bijna) iedere webshop is conversie de belangrijkste metric. We horen vaak de grote online spelers vertellen over conversie optimalisatie: Google, Microsoft, Spotify, Amazon. Maar wat kan een "gewone" webshop leren van deze ervaringen en hoe kan zij deze toepassen in de praktijk?

Een aanname van veel online ondernemers is dat zij niet genoeg bezoekers, budget en inzicht hebben om bezig te zijn met conversie optimalisatie.
Ons doel: iedere webshop op een passend niveau kennis te kunnen laten maken met CRO.

BASICS, BASICS, BASICS

De veronderstelling dat voor de meeste webshops een complexe vorm van CRO als A/B testen (nog) niet geschikt is klopt. Niet alleen vanwege een tekort aan bezoekers of budget, maar omdat de basics nagenoeg nooit in orde zijn. Keer op keer werd het dit weekend herhaald: Fix the basics!

Dit credo kwam als eerst ter sprake bij de derde spreker op vrijdagmiddag, Matt Roach (Sanoma) en werd geëchood door Ronny Kohavi (Microsoft)Bart Schutz (Online Dialogue) en vele anderen.

Dit begint bij je Product Customer Fit. Met andere woorden: voegt mijn product waarde toe en zitten klanten hier wel op te wachten?

Ervan uitgaande dat je Product Customer Fit klopt zijn dit de drie thema's waar je op moet inzetten:

  1. Maak je Key Performance Indicators (KPI's) meetbaar en inzichtelijk. Hoe toon je aan dat je vooruitgang maakt als je geen inzicht hebt in hoe je er voor staat? Maak ze niet alleen inzichtelijk, maar monitor ze ook en gebruik ze als leidraad voor het meten van je succes.
    Daarnaast: zorg dat alle betrokkenen (je medewerkers, leveranciers, partners, etc.) op de hoogte zijn van je KPI's en ook met deze in hun gedachten handelen. Hiermee spreekt iedereen in en rondom je organisatie dezelfde taal.
  2. Zorg voor een gedegen techniek. Zorg dat je site snel is (20% sneller dan je voornaamste concurrent) en gebruik een stabiel platform dat snel aangepast kan worden. Dit betekent dat wanneer een wijziging in functionaliteit of vormgeving nodig is, dit binnen korte tijd kan worden doorgevoerd.
  3. Realiseer betrouwbare data. Verzamel data. Over je klanten, het gebruik van je site maar ook het gebruik van je producten. Zorg er voor dat je data klopt. Ter illustratie: 80% van de data die gemeten wordt bij A/B testen is incorrect en moet vanaf het begin opnieuw opgebouwd worden, aldus Bart Schutz van Online Dialogue.

HOE GA IK AAN DE SLAG?

KPI's meetbaar en inzichtelijk maken: Stel vast welke cijfers belangrijk zijn voor je bedrijf, dit kunnen voor je webshop aspecten zijn als snelheid, conversie ratio en gemiddelde orderwaarde. Vanuit organisatieperspectief zijn er vele anderen, bijvoorbeeld transportkosten (import/export), levertijden van leveranciers en winstmarge. Maak hiermee meetbaar wat je doet voor de gehele organisatie.

Zorgen voor een gedegen techniek: Om de performance van je platform meetbaar te maken zijn Google Pagespeed en webpagetest.org zeer geschikt. Google Pagespeed geeft inzicht in hoeverre je gebruik maakt van de standaard best practices. Webpagetest.org geeft je inzicht in de daadwerkelijke snelheid van je platform. Voorkom daarnaast dat je platform log is en het maanden duurt voordat je verbeteringen kunt doorvoeren.

Betrouwbare data realiseren: Koppel je platform aan Google Analytics en zorg niet alleen voor het meten van conversie, maar richt een volledige funnel in en zorg dat je de juiste rapportages in een oogopslag voorhanden hebt. Verzamel klantgegevens en het gedrag van je klanten bij voorkeur in een goed CRM. Het verzamelen van betrouwbare data is een van de lastigste onderdelen die je moet voltooien voordat je serieus aan de slag kan met Conversie Optimalisatie.

HULP NODIG? 

Wil je ook aan de slag met CRO en benieuwd hoe het met jouw basics zit, of weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem dan contact op met ons team van CRO en UX specialisten.