Eerder dit jaar schreven we een artikel over generatie Y en Z. Het feit dat zij zijn opgegroeid of opgroeien in de tijd dat de technologische ontwikkelingen bijna niet meer bij te houden zijn, zorgt ervoor dat zij een interessante doelgroep zijn voor e-commerce ondernemingen. Dat de 'Millennials' (generatie Y, 21-35 jaar) en de 'Digitieners' (generatie Z, 14-20 jaar) veel online zijn te vinden is geen verrassing. Ook Generatie X (36-55 jaar) kan feilloos met een smartphone omgaan, maar met name bij de 'Babyboomers' (56+) is een duidelijke groei in Smartphone gebruik en online aanwezigheid te zien. De Babyboomers zijn begonnen aan een inhaalrace ten opzichte van de jeugd als het aan komt op online aanwezigheid.

 

Uit het 'What's happening online' onderzoek, dat jaarlijks door Ruigrok Netpanel uitgevoerd wordt blijkt dat  72% van de Nederlanders op dit moment internet gebruikt op hun smartphone. Ten opzichte van vorig jaar (65%) is dat een flinke stijging. Waar de Digitieners zich steeds meer verzamelen op social media diensten als; Instagram en Snapchat,  verzamelen de Babyboomers zich voornamelijk op Facebook. Nog steeds is Facebook de onbetwiste nummer 1 op het gebied van Social media, met een percentage van 79% van de Nederlanders als actieve gebruiker. Onder de jongere generaties begint populariteit van Facebook sterk terug te dringen.

 

Een mobiele app wordt steeds relevanter nu 72% van de Nederlanders internet gebruikt via hun smartphone. Bekijk het blog over mobiele apps

 

Een van de belangrijkste communicatiekanalen onder alle generaties blijkt Whatsapp te zijn. Ook bij Babyboomers neemt de populariteit van deze dienst steeds verder toe. Een aantal e-commerce bedrijven heeft Whatsapp daarom al toegevoegd aan hun communicatiekanalen om klanten te bereiken. Het is een van de beste manieren om een doelgroep die generaties overstijgt te bereiken.

 

Wat betekent dit voor e-commerce?

Voor een online ondernemer is het natuurlijk van groot belang dat men weet hoe de doelgroep het makkelijkste te bereiken is. Een goede TV-reclame voor een product dat voornamelijk voor Digitieners (14-20 jaar) bedoeld is, is leuk, maar niet de beste manier om deze doelgroep te bereiken. Ook een Facebook campagne is niet de beste manier om de Digitieners te bereiken. Met een advertentie voor een Youtube filmpje, of een campagne via Instagram of Snapchat zijn de Digitieners nog veel beter te bereiken.

 

Een TV reclame zal voor, met name, Digitieners en Millenials niet zo veel uitmaken. Zij kijken veel sneller online series en films, via diensten als Netflix, HBO, HorizonTV of Videoland. Ook een Mediabox (zoals AppleTV of Chromecast) wint steeds meer aan populariteit binnen deze generaties. Voor de Generatie X en Babyboomers is een reclame op TV wél toepasselijk. Voor e-commerce ondernemers is het van belang om te weten op welk medium de doelgroep zich bevindt, zodat de onderneming hen kan bereiken. Ook op het moment dat de e-commerce onderneming een nieuwe doelgroep aan wilt spreken is het goed om te weten op welk medium zij zich verzamelen.

 

Nu Babyboomers bezig zijn met een inhaalslag en ook deze groep steeds actiever is op hun mobiele telefoon, wordt ook het optimaliseren van de webshop voor mobiel gebruik relevanter. Inmiddels zijn bijna alle webshops overgestapt op responsive design en nieuwe webshops worden standaard op een responsive template ontwikkeld. Toch blijft ook deze technologie zich optimaliseren en zijn bijvoorbeeld mobiele apps steeds populairder aan het worden.

 

Nog meer inzicht krijgen in de doelgroep?

Download dan het rapport van Ruigrok Netpanel of bekijk het blog op Frankwatching.com. Advies krijgen over hoe iets in de Magento webshop moet worden toegepast? Neem dan contact op met Experius via info@experius.nl of 0308200238. We denken graag mee over verschillende opties.