Experius_Amazon

Waar vanaf 2014 op Amazon.nl alleen e-books en e-readers werden verkocht, komt daar vanaf begin dit jaar verandering in. Het is je namelijk vast niet ontgaan dat Amazon met een volledig assortiment naar Nederland komt. Spannend! Want wat kun je van deze move verwachten?


First things first, wat bedoelen we met ‘marketplaces’?

Een online marketplace is een platform waar externe verkopers, zoals jij, hun assortiment kunnen aanbieden en verkopen. Het grootste verschil tussen marketingkanalen en marketplaces, is waar de consument uiteindelijk afrekent. Marketingkanalen sturen consumenten door naar je webshop. Op marketplaces wordt de klant niet doorgestuurd naar je website, maar rekent af op de marketplace met als melding ‘verkocht door bedrijf X’.

De meest bekende marketplaces voor Nederlanders zijn Bol.com en Amazon. Laatstgenoemde is met een beurswaarde van 794 miljard dollar in 2019, het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Maar doordat deze marketplace zowel de Nederlandse als Belgische markt lange tijd relatief ongemoeid heeft gelaten, hebben nationale spelers zoals Bol.com in ons kikkerlandje een sterke positie kunnen opbouwen.

Amazon is niet meer weg te denken

Als we kijken naar het bestedingspatroon van Nederlandse shoppers dan valt op dat van alle online verkoopkanalen het meest (51% van de totale uitgaven) op online marketplaces (zoals Bol.com en Amazon) wordt gespendeerd. Dit maakt online marketplaces tegenwoordig het dominantste verkoopkanaal in het Nederlandse detailhandel landschap.

En ondanks dat Amazon.nl alleen nog maar e-books verkoopt op dit moment, haalde de retailgigant volgens Twinkle in 2018 al 350 miljoen omzet uit de Nederlandse markt. Dit komt doordat Nederlandse consumenten hun aankopen via de Duitse website doen. Naast consumenten, hebben ook veel Nederlandse verkopers de voordelen gezien om op Amazon.de aanwezig te zijn. De komst van Amazon.nl is voor velen straks slechts een kwestie van een nieuw account aanmaken, offers pushen en eventueel - de door Amazon - vertaalde productinformatie aan te passen. Een PIM systeem maakt dit proces nóg makkelijker! Wie in meerdere landen verkoopt, en dus ook in meerdere talen, kan dit proces automatiseren.
De distributiecentra van Amazon maken het aantrekkelijk voor verkopers om hun aanbod in heel Europa te verkopen. Want wie snel en in meerdere landen wil leveren, maar niet de mogelijkheden heeft om dit te doen - kan ervoor kiezen om zijn producten bij Amazon op voorraad te hebben. Amazon levert vervolgens vanuit hun distributiecentra naar alle Europese landen (waar mogelijk). Feed management systemen zoals ChannelEngine gaan zelfs een stapje verder en laten je bepalen welke producten uit welk warehouse (eigen of Amazon) moeten worden geleverd - zo kunnen Bol.com klanten producten ontvangen die bij Amazon in Duitsland op voorraad lagen.


Opschudding in het e-commerce landschap

Met deze kennis in ons achterhoofd, is de kans dus groot dat de nieuwe vestiging van Amazon.nl voor opschudding gaat zorgen in het Nederlandse e-commerce landschap, waar nu Bol.com de leiding heeft. Want zal het Nederlandse publiek net zo warm lopen voor Amazon als onze Duitse buren? Zij zijn immers óók niet meer weg te slaan op Amazon.de. Duitse consumenten beoordelen Amazon het beste op het gebied van prijs, snelheid van levering, retourneren en klantenservice. En daarnaast zoekt maar liefst 79% van de online shoppers naar producten via Amazon!

In landen waar Amazon al actief is, wordt ruim de helft (55%) van de aankopen online gedaan. In onderstaande tabel van Marketingscience zie je het online koopgedrag per categorie in Nederland (blauw) versus landen waar Amazon actief is (oranje). Het is duidelijk dat vooral de speelgoed, elektronica en meubelwinkels veel concurrentie gaan krijgen van online shopping.

Amazon_Experius_blogBron: https://marketingsciences.nl/wp-content/uploads/2019/11/Amazonification-Retail-Buying-Study.pdf

 
‘If you can’t beat them, join them’

Toch hoeft Bol.com niet écht te vrezen voor de komst van Amazon.nl. Het Nederlandse bedrijf wordt namelijk meer ‘seller friendly’ beschouwd dan onze Amerikaanse multinational. Andere webshops hebben wellicht meer te vrezen. Of naja, het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt de toename van marketplaces zien als meer concurrentie, maar ook als een nieuw platform om je producten op aan te bieden. Als ondernemer is het dan ook verstandig om beide marketplaces goed in de gaten te houden en de juiste voorbereidingen te treffen. De tijd zal leren hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Een marketplace-strategie kan een goede optie zijn om zowel je productaanbod als geografisch bereik uit te breiden, terwijl de klanttevredenheid en inkomsten toenemen. Wil je graag starten met het verkopen via marketplaces? Ben je al begonnen, maar weet je niet zo goed hoe nu verder? Of wil je meer weten over ons partnerschap met ChannelEngine? Ik help je graag!

 

Leestips:

 

Meer weten? Neem contact op met Karen!

Karen Bertaux, marketplace specialist

☎️ 0308200238

📧 karen.bertaux@experius.nl