magento an adobe company


Adobe heeft bekend gemaakt Magento te willen overnemen. Met de overname wilt Adobe Magento Commerce Cloud integreren met Adobe Experience Cloud en daarmee zijn Cloud services uitbreiden. Hiermee creëren zij een wereldwijd platform voor zowel B2B als B2C klanten. Voor een bedrag van 1,68 miljard dollar zal dit de twee na grootste aankoop van Adobe zijn. Vandaag spraken wij met onze collega en e-commerce specialist Yannick Röling over deze overname die naar verwachting in het najaar rond is.

 

Wat was je eerste reactie toen je het nieuws hoorde?

“Ik was verrast, maar vond het interessant om te horen. Ondanks dat er geen officiële aankondiging naar de Magento Partners is geweest, heeft Magento wel een paar keer hints gegeven te willen samenwerken met Adobe. Een vorig overname traject van Adobe om Demandware (inmiddels Salesforce Commerce Cloud) over te nemen is destijds mislukt. Dus dat Adobe zijn zinnen had gezet op een overname in het e-commerce landschap hadden we wellicht kunnen zien aankomen."

 

Wat is het doel van deze overname? 

“Commerce is een integraal en onmisbaar onderdeel van klantervaring geworden. Consumenten en bedrijven verwachten dat elke interactie op het web, mobiel, social media en in de winkel ‘shoppable’ is. Met de overname van Magento speelt Adobe hier goed op in. Adobe zal door de overname van ’s werelds populairste commerce platform niet alleen de leider in content creation, marketing, advertising en analytics zijn – maar ook in e-commerce."

 

Wat gaat de samenwerking brengen?

“Een hoop, alhoewel de eerste veranderingen pas begin 2019 merkbaar zullen zijn. Wellicht dat door de overname de integratie van Magento met bijvoorbeeld de Adobe Experience Manager versnelt gaat worden. Maar dit blijft gissen.”

 

Wat betekent dit voor Magento webshops?

“Op korte termijn verandert er weinig. Magento gaat waarschijnlijk gewoon door onder dezelfde naam. Op lange termijn zullen er naar verwachting meer tools van Adobe beschikbaar worden voor Magento. Hopelijk komt er ook een standaard headless setup. Dit betekent dat de voorkant van de webshop wordt gepresenteerd met Adobe en aan de achterkant een Magento platform.”

 

Wat vind jij van het nieuws?

“Mijn complimenten voor Magento. Tien jaar geleden is de eerste versie van Magento uitgebracht en nu zijn ze al enkele jaren dé marktleider in e-commerce. In de afgelopen jaren heeft Magento geïnvesteerd in technologie, marketing, klantsucces, sales management en het open-source community ecosysteem. Dit heeft gezorgd voor de snelle groei en transformatie van het bedrijf.

Ik ben heel benieuwd hoe deze transactie de koers van Magento zal veranderen. Zal Magento door deze overname zich meer gaan richten op het bovensegment of gaan ze zich richten op het middensegment? In hoeverre zal Magento Open Source ondersteund blijven? Dit zijn vragen die pas na de overname beantwoord zullen worden.”