Hoe belangrijk is testen? Testen wordt door velen onderschat. Vaak kan een simpele test een goed beeld geven van hoe klanten zich gedragen met betrekking tot verschillende kleuren, posities en afbeeldingen. Alle grote partijen op het internet hebben constant testen draaien op hun meest bezochte pagina's. Wat zou een andere afbeelding op de homepage betekenen voor uw conversie?

Wat is A/B Testing precies?

Een pagina heeft een lay-out en een design. De elementen op de pagina hebben een bepaalde opmaak. Wanneer een A/B test wordt opgesteld dan worden van een specifieke pagina één of meerdere variaties ontworpen. De acties die worden uitgevoerd op de pagina worden gemonitord door een daarvoor ontwikkelde tool. Via deze weg kunnen we testen welke variatie uiteindelijk leidt naar de hoogste conversie. De kleur van een knop, de opmaak van het winkelwagen icoon of de afbeeldingen in de slider op de homepage kunnen allemaal invloed hebben op deze resultaten. De pagina's die u wilt testen, kunt u volledig zelf bepalen net zoals welke element(en) op de pagina gewijzigd/verwijderd/verplaatst moet(en) worden.

Hoe werkt het testen?

Van een bestaande pagina wordt een variatie opgesteld. De originele pagina en de variatie draaien naast elkaar op de live omgeving. Het aantal bezoekers verdelen we evenredig over beide pagina's. De originele pagina en de variant krijgen evenveel bezoekers. Nu kunnen de acties die deze bezoekers uitvoeren gemeten worden. Welke acties dit zijn hangt af van uw wensen. Veelal gaat het om de conversie ratio (zie onderstaande afbeelding). De resultaten worden dynamisch bijgehouden en leiden uiteindelijk tot een conclusie.

Conversie_testen

De reden van testen

Door dit soort testen zien we hoe belangrijk de details kunnen zijn. Een stijging van slechts 5,0% kan zorgen voor een flinke stijging in de omzet. Stel uw omzet per jaar is één miljoen. Deze stijging levert dan al snel € 50.000 aan extra omzet. En dat door simpelweg de kleur van een knop te veranderen! Wanneer het resultaat van de test positief blijkt, kan via deze lijn weer worden door getest om zo tot nog betere en meer specifieke resultaten te komen. Door testen leert u het gedrag van de bezoekers kennen.

Testen zorgt er ook voor dat u ziet waar klanten niet van gecharmeerd zijn. Stel de check-out pagina heeft een onduidelijk design, dan kan het zijn dat klanten daardoor toch besluiten om de bestelling niet te voltooien. Bij ons kunt u testen welke variaties een beter resultaat opleveren. Een duidelijke check-out pagina leidt rechtstreeks naar meer conversie.

Is dit iets voor mij?

Iedere webshop zou testen moeten uitvoeren. Door goede testen verhoogt u de kwaliteit van uw webshop. Dit kan gaan met grote, maar ook met kleine gedetailleerde stappen. Uiteindelijk streven we naar een mooie, snelle webshop met de hoogst haalbare conversie. Dat is exact wat u krijgt wanneer er goede testen worden opgesteld en uitgevoerd. Met het oog op de komende drukke maanden, is het nu belangrijker dan ooit om te zorgen voor een hoge conversie. Test uw webshop en ga voor maximale conversie op het juiste moment!

Lijkt het testen u interessant, maak dan een lijst met eventuele aanpassingen in tekst, kleur, afbeelding of positie. Stuur deze door naar ons en wij voeren de testen voor u uit. Door testen als deze uit te voeren kijkt u op een andere manier naar uw eigen webshop!

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238