Er wordt al langere tijd gesproken over de ‘hype’ van mobile commerce (m-commerce). Hoewel die hype de laatste jaren nog niet echt van de grond kwam, heeft deze in 2015 een vlucht genomen. Een sterke indicatie was Black Friday 2015. Black Friday is een bekend Amerikaans fenomeen, dat ook in Nederland steeds populairder wordt. Op de vrijdag na Thanksgiving geven de winkels enorme kortingen. Ten opzichte van 2014 stegen de online aankopen met 50% en 47% daarvan werd afgehandeld via een mobiel. Naar verwachting wordt over 2 jaar bijna 50% van alle online aankopen via mobiel afgehandeld.

 

Steeds meer consumenten gebruiken shopping apps op hun mobiele telefoon. Deze apps hebben sinds 6 november 2015 ook een aparte categorie in de App Store wat er voor zorgt dat zij beter vindbaar zijn. Naast dat shopping apps nu beter vindbaar zijn in de App Store, zijn er ook nog andere voordelen verbonden aan shopping apps.

 

1. Een mobiele app levert omzet op

Een mobiele shopping app biedt gebruikers een betere beleving van de winkel. Daarnaast is de interface aangepast op het mobiele gebruik van de consumenten. Dit zorgt er allemaal voor dat de consumenten beter converteren en zo ook eerder geneigd zijn om producten uit de webshop aan te schaffen.

 

2. Problemen met checkout verminderen

Het doen van een aankoop via mobiel wordt makkelijker dan ooit. Door allerlei innovaties op het gebied van checkout optimalisatie wordt het proces van betaling gesimplificeerd. Onder andere ‘social authentication’, waarbij gegevens via sociale accounts worden doorgegeven, maakt het checkout proces makkelijker. ‘Adress autocomplete’ via Google maps is een ander voorbeeld van het vergemakkelijken en versnellen van het checkout proces. Hierbij wordt het adres via een account bij Google ingeladen in de checkout.

 

3. Native apps leveren mogelijkheden voor innovatie

Er zijn twee soorten mobiele apps voor webshops; niet-native apps en native apps. Niet-native apps tonen de normale responsive webshop met een app icoontje. Achter het app icoontje zit dus dezelfde webshop die de consument ook op desktop en tablet ziet.
Een native app is bedoeld om de webshop te optimaliseren voor mobiel gebruik. Bij deze soort is daarom ook veel ruimte voor innovatie en slimme oplossingen die specifiek voor mobiel gebruik gemaakt kunnen worden. Voorbeelden van die slimme oplossingen zijn hierboven al genoemd. Ook kan de app op een iPhone gekoppeld worden aan Apple Pay om de betaling soepeler te laten verlopen.

 

4. ‘Big screens rule’

Waar mobiele telefoons een aantal jaren geleden steeds kleiner werden, worden ze nu alleen maar groter. De nieuwste generatie smartphones komt zelfs al steeds dichter in de buurt van de kleinste tablets. Deze ontwikkeling zorgt er ook voor dat de winkelbeleving op mobiel steeds prettiger wordt voor consumenten. Op het steeds groter wordende scherm kunnen consumenten makkelijker navigeren en producten beter bekijken.

 

5. Hogere brandbreedte

Met het steeds breder verspreidde 4G netwerk wordt ook de snelheid van het mobiele internet vergroot. Met de komst van het mobiele 4G netwerk wordt ook het bestelgemak in de webshop en op een mobiele app vergroot. Een mobiele app doet met de komst van dit netwerk bijna niet meer onder voor zijn grote broer; de desktop.

 

Een mobile Magento app bij JMango360

Sinds 2016 werken Experius en JMango360 samen om klanten een completen m-commerce oplossing te kunnen bieden. Op de site van JMango360 kunnen retailers op een eenvoudige manier een native app voor hun Magento webshop maken. De software van JMango360 kan eerst gratis worden uitgeprobeerd. Op het moment dat de App in de App Store en op Google Play is gepubliceerd gaat de webshop eigenaar pas betalen.

 

Ook interesse om een native app te (laten) maken van een Magento Webshop? Neem dan contact met ons op.