Twee weken geleden zijn we samen met de marketeers van Koffiebranderij Peeze, Ridam (o.a. Reisartikelen.nl) en Ukje naar de dotdigital summit in Londen afgereisd. De dotdigital summit is een jaarlijks event voor marketeers om essentiële vaardigheden op te doen en hun marketingstrategieën kracht bij te zetten. Gedurende de dag hebben we verschillende sessies bijgewoond van marketeers, e-commerce specialisten, CEO’s en zelfs muzieklegende Nile Rodgers. Alle sessies draaiden om het thema ‘Thriving in complexity’. Waar vooral wij als marketeers enthousiast van werden was de aankondiging van de nieuwe functionaliteiten van dotdigital’s Engagement Cloud!

 

Wat is Engagement Cloud?

Dotdigital’s Engagement Cloud is een marketing automation platform waarmee bedrijven data gedreven marketing campagnes kunnen creëren, testen en versturen. De software geeft de mogelijkheid om de meest complexe e-mail automatisering in te zetten aan de hand van geavanceerde data.

 

what-dotdigital-does

Nieuwe features 

 

1.a. A.I. powered product recommendations:  Voor de allereerste keer is Artificial Intelligence (A.I.) beschikbaar in het platform. Met deze functionaliteit kunnen grote datasets geanalyseerd worden en unieke inzichten worden gecreëerd. Data wordt verrijkt met productattributen en tags waarvan je niet wist dat ze bestonden, zoals:

  • Best next: productaanbevelingen op basis van aankoop voorspellingen

  • Lookalikes: vergelijkbare producten recommanderen

1.b. A.I. powered segment templates: Segmentatie en personalisatie is een must om je mailings nog effectiever te maken. Dankzij A.I. is auto-segmentatie mogelijk. Met behulp van geautomatiseerde analyse worden grote hoeveelheden data doorzocht. Dit gebeurt met een snelheid die handmatig niet mogelijk is. Dotdigital geeft aan de hand van deze analyse segment suggesties aan. Het enige wat je hierna hoeft te doen is actie ondernemen voor deze groepen.

2. Engagement Cloud chat: Chatfunctionaliteiten worden door veel webshops gebruikt. Chat biedt kansen om de omzet te verhogen door middel van up-selling, cross-selling en special offers toe te passen. De chatfunctionaliteit van Engagement Cloud gaat een stap verder. Het slaat namelijk data uit de chat op en maakt het mogelijk om deze data te gebruiken voor e-mail campagnes. Bijvoorbeeld: Heeft een klant in de chat aangegeven geïnteresseerd te zijn in een bepaald merk of product, dan kan deze data gebruikt worden om een gepersonaliseerde e-mailcampagne te versturen.  

3. Abandoned cart enrollment - Magento 2Naast het versturen van een abandoned cart e-mail, is het nu ook mogelijk om een automation enrollment in te stellen voor achtergelaten winkelwagens.

4. New survey builder : Het maken van enquêtes in dotdigital is binnenkort nog makkelijker. De vertrouwde EasyEditor, welke wordt gebruikt bij het maken van e-mail campagnes en landingspagina’s, wordt ook beschikbaar voor het maken van enquêtes.

5. WhatsApp: Met 11,5 miljoen gebruikers is WhatsApp nog steeds het grootste sociale medium van Nederland. Naast het versturen van berichten via SMS en Facebook messenger in dotdigital is het binnenkort ook mogelijk om via WhatsApp je klanten te bereiken.

 

Wat vonden onze klanten van de summit?

 

Amelie Reder, Marketing medewerker en 'Chef glückliche Kunden' Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bij Ukje.nl: 
"Ik vond het een interessante dag en heb heel wat inspiratie op kunnen doen! Het is altijd leuk om over trends te horen, van cases te leren en je dan af te vragen; ‘Wat kunnen we hiervan zelf toepassen en hoe?’. Wat mij voornamelijk is bijgebleven: “By 2020 customer experience will overtake the price”. Een goede customer experience zal in de toekomst dus belangrijker worden dan de uiteindelijke prijs die de consument voor een product moet betalen."  

Dave Cloosterman, Online marketeer bij Koffiebranderij Peeze:
“Interessante en inspiratievolle dag. Goed om te horen wat de ontwikkelingen zijn die eraan komen en te zien dat ze bezig zijn om de nieuwste technologieën, zoals AI, te implementeren in hun platform. Ook geeft het altijd stof tot nadenken om succesverhalen van bestaande gebruikers te horen en hier learnings uit te halen.”

Rik van Paassen, Marketing coördinator bij Koffiebranderij Peeze:
“Een zeer leerzame en inspirerende dag. Voor mij was het met name de bevestiging dat dotdigital voor ons een goede keuze is. Zowel met de functionaliteiten en mogelijkheden die er nu al in zitten en de kansen die dit biedt, alsook alle innovaties en ontwikkelingen waar het bedrijf mee bezig is en de koers die zij varen. De summit was het ideale podium om dit te presenteren.”

 IMG_7327