2016 wordt het jaar van de olympische spelen in Rio en het jaar dat Nederland niet op het EK voetbal aanwezig zal zijn, maar 2016 wordt ook het jaar dat de smartwatches wellicht een groter publiek krijgen én het jaar dat e-commerce ondernemers niet meer achter kunnen blijven op mobiel webdesign. De wereld van e-commerce verandert ontzettend snel. Daarom is het goed om zo nu en dan even stil te staan bij wat er allemaal gebeurt is en wat er komen gaat. Welk moment is beter geschikt dan de afsluiting en het begin van een nieuw jaar met vele kansen? In dit blog staan we stil bij de e-commerce trends voor 2016.

 

Aan het einde van 2015 zullen er voor het eerst meer online shops zijn dan offline winkels. Volgens Rainmakers zullen er in 2016 192 miljoen mensen zijn die primair online hun inkopen doen. Ook het bedrag dat zij online spenderen zal ten opzichte van 2012 omhoog schieten met 44%. De stijgende cijfers worden onder meer veroorzaakt doordat webshop eigenaren hun webshops steeds verbeteren.

 

Mobiel shoppen

 

1) Mobiel is niet langer meer een trend, het is een noodzaak

Over de hele wereld hebben zo’n 4,88 miljard mensen ondertussen een smartphone. Veel e-commerce blogs betogen dat 2016 de laatste kans is om mobiele apparaten te gaan ondersteunen. E-commerce sites die nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten lopen het risico om klanten te verliezen. Het gaat hierbij, naast smartphones ook om de optimalisatie voor tablets. Diensten zoals Google Analytics geven een goed idee van het aantal bezoekers dat de webshop via een mobiel apparaat betreedt.

 

Lees ook: Wat is Responsive webdesign?

 

2) Multichannel shopping

Alleen optimalisatie voor mobiel is nog niet genoeg. Veel klanten beginnen op het ene apparaat met shoppen en zetten dit later op een ander apparaat voort. Kortom: online winkelen zou niet meer gebonden moeten zijn aan één apparaat.

 

personalized shopping

 

3) Personalized shopping

De technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren stellen kleinere webshops in staat om hun klanten beter te leren kennen en hen van een betere service te voorzien die op de klant is afgestemd. Persoonlijke aandacht vinden klanten fijn. Anno 2016 kan hierbij gedacht worden aan virtuele helpdesk, waarin klanten direct hun vragen kunnen stellen, maar er zijn meer mogelijkheden:

  • Bied bijvoorbeeld een enorme keuze in maten, kleuren of andere producteigenschappen.
  • Ook een module die de klant in staat stelt om zelf het product aan te passen behoort tot de mogelijkheden. Experius heeft dit voor Oxfam Novib in de vorm van een e-card module gerealiseerd.
  • Tot slot kan klanten gevraagd worden om hun profiel aan te vullen met persoonlijke voorkeuren zodat hierop ingespeeld kan worden. Experius heeft dit onder andere voor de Leco store gerealiseerd, waardoor klanten hun haartype in kunnen geven waarna zij specifiek voor dat haartype productsuggesties ontvangen.

 

4) 'The age of zero friction'

Klanten willen in de webshop niet meer tegen problemen aan lopen. Daarnaast wordt verwacht dat in 2016 ook de grote massa zijn toevlucht tot e-commerce zal zoeken. Deze mensen zijn echter niet zo gewend aan alle technologie en verwachten dat alles soepel verloopt. Bij een kleine tegenslag zullen zij afhaken. Ook de jarenlange e-commerce klanten zijn steeds minder geduldig als het gaat om een vastlopende webshop of een check out die niet soepel werkt en verlaten die check out dan ook steeds sneller.

 

Lees ook: Tips& Tricks voor conversieoptimalisatie bij het betaalmenu 

 

content marketing

 

5) Content Marketing wordt cruciaal

Door de vele adblockers die door steeds meer mensen geïnstalleerd worden, wordt content marketing steeds crucialer. Het wordt belangrijker om content te creëren en te verspreiden. Vooral in B2B e-commerce is content marketing cruciaal. Dit komt omdat B2B kopers altijd op zoek zijn naar de details van een product. Content kan in verschillende vormen aangeboden worden. Denk bijvoorbeeld aan instructievideo's of grote en duidelijke afbeeldingen waarop de klant in kan zoomen om productdetails te bekijken. Ook een 'ouderwetse' beschrijving van een product of aanvullende informatie over de markt of het product doet het nog steeds goed. Ook bij content marketing is personalisatie een belangrijk punt om in overweging te nemen. Door gepersonaliseerde content naar klanten te sturen deel je waardevolle kennis met hen die hen wellicht verder helpt met problemen waar zij tegenaan liepen.

 

Lees ook: Mobile first content strategy

 

6) Uitgebreide in-shop Search

Eerder schreven we al over de uitgebreide zoekfunctionaliteit van Solr. In 2016 is een uitgebreide zoekfunctionaliteit bijna niet meer weg te denken uit een webshop. Solr biedt deze uitgebreide zoekfunctionaliteit die helemaal naar de wensen van de webshop eigenaar ingesteld kan worden. Anno 2016 zou een zoekmachine op zijn minst het volgende moeten bevatten:

  • Afbeeldingen bij zoekresultaten.
  • Autocomplete
  • Slimme zoekfilters
  • Het begrijpen van synoniemen
  • Tolerantie voor spelfouten

Heeft je webshop deze functies nog niet in de zoekmachine zitten? Dan is het verstandig om deze op het wensenlijstje voor 2016 te zetten.

 

Lees ook: Solr Search, hoe werkt het nu eigenlijk?

 

Eleganza-Home

 

7) Grote afbeeldingen op de homepage

In 2015 zijn veel designers grote afbeeldingen op de homepage van webshops gaan plaatsen. Deze designs resulteerden in een geweldige introductie for ondernemingen. Een voorbeeld van een webshop waarbij een geweldige introductie is gerealiseerd door grote afbeeldingen aan de homepage toe te voegen is Eleganza.

 

8) Realtime analytics

Door realtime analytics kunnen klanten beter gemonitord worden. Waar haken veel klanten af, of waar klikken veel klanten juist wel op? Door realtime analytics kan dit gemonitord en verbeterd worden. In de wereld van e-commerce vinden constant veranderingen plaats en sommige trends verdwijnen even snel en abrupt als dat ze opgekomen zijn. Daarom is het van belang om goed in de gaten te houden wat de wensen van je klanten zijn en of die veranderen.

Millennials en GenZ
9) Millennials Spending Power

In het blog 'De Millenials en Generatie Z komen de e-commerce markt bestormen' kunt u al lezen dat er een verschuiving plaats vind in de klanten die online hun aankopen doen. Millennials en het oudere deel van Generatie Z zouden 'Digital Natives' genoemd kunnen worden. Zij zijn dus opgegroeid met internet (en generatie z zelfs met smartphones en tablets). Hierdoor hebben zij een lage aandachtsspanne, waardoor ze snel afgeleid worden en zullen zij eerder op verschillende en vooral ook mobiele apparaten shoppen.

 

10) Social Commerce voor meer verkopen en betere service

Op steeds meer sociale media is het mogelijk om direct via het platform een product te kunnen kopen. Dit kan bijvoorbeeld al bij Facebook, maar ook Pinterest wil dit integreren in hun platform. Daarnaast wordt ook het gebruik van social media voor de klantenservice steeds populairder. Diensten als Whatsapp en Facebook Messenger zullen in 2016 een veel grotere rol gaan spelen in de communicatie met klanten. Klanten verwachten daarnaast ook steeds vaker een dienstverlening die 24/7 beschikbaar is.

Rabobank verwacht groei

11) B2B krijgt een groeispurt

De laatste tijd schreven we al over de verwachte groei van b2b e-commerce in 2016 en het huidige landschap van B2B e-commerce. In ieder geval kan vastgesteld worden dat B2B e-commerce niet meer in de kinderschoenen staat. Steeds meer ERP en boekhoudpakketten bieden ondersteuning voor e-commerce platformen zodat er een steeds meer frictieloze e-commerce omgeving ontstaat. Ook Magento 2 zal in 2016 een groot deel van de 'oude' Magento shops vervangen en is beter ingespeeld op B2B e-commerce. Daarmee wordt het nog makkelijker voor groothandelaren om een B2B e-commerce platform te onderhouden.

 

Kortom: er gaat weer ontzettend veel veranderen in 2016 en er komen steeds nieuwe mogelijkheden om de webshop nog verder uit te breiden en te optimaliseren zodat de klant uiteindelijk de ultieme beleving van het merk of de winkel ervaart via het internet.

Vragen of interesse?

[ninja_form id=1]