Heb jij ooit een webshop bezocht en ben tijdens dit bezoek vertrokken zonder een aankoop te doen? Daar zal de webshopeigenaar flink van balen! Immers wil je als webshopeigenaar consumenten verleiden tot het doen van een aankoop. Toch bestaat de kans dat (potentiële) klanten jouw webshop verlaten zonder iets te kopen. Zonde! Hoe je dit kunt minimaliseren? Wij zetten een aantal tips voor jou op een rijtje:

 

1. Laat het design van je webshop voor je spreken.

Wist je dat 75% van je webshop bezoekers op basis van het webdesign een waardeoordeel geeft over de betrouwbaarheid en professionaliteit van jouw bedrijf? Deze eerste indruk wordt vaak al binnen 50 milliseconden gevormd! De homepage van de webshop moet daarom meer dan ooit benaderd worden als een etalage waarmee je klanten overhaalt om de producten van de webshop te bekijken. Niet alleen offline, maar ook online wordt veel aan 'windowshopping' gedaan. Potentiële klanten bekijken de homepage van de webshop en beslissen op basis daarvan of ze iets willen kopen. Het uiterlijk kan niet alleen doorslaggevend zijn, maar ook een flinke afknapper. Iets meer dan de helft van de klanten (52%) verlaat de webshop en komt niet meer terug omdat het design hen niet bevalt.

Een goed voorbeeld van een webshop met een uniek design is de webshop die Experius maakte voor Eleganza. En als je dat tóch je webdesign onder de loep neemt, vergeet dan vooral je user experience niet! Check dus snel de volgende tip.

 

 2. Zorg voor een gebruiksvriendelijke webshop

Één van de meest belangrijkste onderdelen van je design is de User Experience. Kortom, hoe gebruiksvriendelijk is jouw webshop? Een gebruiksvriendelijke webshop zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijker zijn weg vindt op de website en dus sneller tot aankoop overgaat. 76% van de mensen uit het onderzoek van dr-discount geeft aan dat zij de gebruiksvriendelijkheid van de webshop het belangrijkste vinden. Aspecten die de gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop in gevaar brengen zijn de laadsnelheid en een stroeve check-out. Oppassen dus!

Met de Service Design Thinking methode worden webshop pagina’s ontworpen vanuit klantperspectief. Dat is geen nattevingerwerk, tegenwoordig is er steeds meer data beschikbaar die veel vertelt over de wensen en behoeftes van jouw klanten. De samenwerking tussen User Experience (UX), design, development en content staat hierbij voorop. Meer weten over hoe het design van je webshop kan bijdragen aan een hogere conversie? Download dan de whitepaper Service Design Thinking.

 

3. Maak gebruik van productvideo's

Een nadeel van webshops is dat de klant een product niet direct in real life kan bekijken. Dit nadeel zet je heel eenvoudig om naar een voordeel door het inzetten van video. Want wist je dat productvideo’s het begrijpen van een product of dienst met 74% bevorderen? Volgens Marketing Sherpa is 64% van de bezoekers sneller geneigd om over te gaan tot aankoop na het zien van een video. Daarnaast heeft het een positief effect op de SEO-score van jouw webshop. Je hebt maar liefst 53 keer meer kans om op de eerste pagina van Google te komen wanneer je gebruik maakt van online video! 

Wat voor video’s je allemaal kunt maken? Denk aan een video over de meest voorkomende klantvragen, productvergelijkingen of technische snufjes van een product. Inspiratie nodig? Kijk dan hoe Coolblue dit doet.

 

4. Creëer een soepel en duidelijk retour beleid

De manier waarop een klant een artikel terug kan sturen, moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. Volgens PostNL leest 69% van de klanten eerst het retourbeleid voordat zij een aankoop doen in de webshop. Daarnaast keert 75 tot 100% van de consumenten niet terug na een slechte of stroeve retour ervaring. Dit betekent dat klanten ook vaker een aankoop doen bij winkels die een duidelijk en makkelijk retour beleid hanteren. Slechts 58% van de kopers is tevreden met de eenvoudigheid van het retourneren van een artikel. Hier is voor veel webshops dus nog winst te behalen.

Volgens Logic4 creëer je een soepel en duidelijk retourbeleid door:

  • Het aanbieden van gratis retourzenden (zie tip nummer 9).
  • Een langere retourtermijn dan de wettelijke 14 dagen.
  • Gepersonaliseerde retourlabels met gegevens van de klant, de order en het correctie retouradres.  
  • Geschikte retourverpakking zoals een doos met extra sluitstips.

 

5. Optimaliseer je klantenservice met live-chat

Een goede klantenservice is voor veel kopers een reden om nogmaals een aankoop te doen in de webshop. De klantenservice draagt voor een groot deel bij aan het imago van je webwinkel en zorgt voor hoge tevredenheid en loyaliteit van klanten. Een live chat in de webshop kan goed helpen bij het bieden van een goede klantenservice. Volgens dotdigital is 92% van de klanten tevreden wanneer zij een live-chat functionaliteit gebruiken. Je kunt namelijk jouw klanten en bezoekers snel van een antwoord voorzien én direct een vraag terug stellen. Ook bij B2B klanten zorgt een live chat voor een betere conversie. Uit het contact kun je veel waardevolle info halen die je kunt gebruiken om jouw dienstverlening, service en productaanbod verder te optimaliseren. Lees hier meer over de live chat van dotdigital.

 

6. Denk eraan: snel, sneller, snelst!

Wanneer je een fysieke winkel bezoekt, sta je liever niet te lang in de rij voor de kassa. Hetzelfde geldt voor een webshop. De kans is groot dat potentiële klanten afhaken wanneer je producten langzaam laden of het betaalproces traag verloopt. En dat wil je niet! Want met een page load time van 5 seconden, stijgt de bouncerate gemiddeld met 38%. En wist je dat de performance van je website niet alleen wordt beïnvloed door je gebruiksvriendelijkheid, maar ook door je bouncerate, de kwaliteit van je sessies, je kwaliteitsscores in SEA én je posities in SEO? Wil je dat je webshop écht snel is? Zorg dan voor een goede server, want dat is het halve werk. Daarnaast is Google PageSpeed insights is een handige tool van Google die suggesties geeft om verbeteringen door te voeren op je website. Deze tool geeft suggesties voor zowel desktop als mobiele resultaten. Zo weet jij wat je moet doen om jouw webshop in de vijfde versnelling te zetten!

 

7. Hou klantenbinding hoog in het vaandel

Klantenbindingsprogramma's hebben een positieve werking op de verkopen in je webshop en het behouden en vergroten van trouwe klanten. Wist je dat 84% van de consumenten de voorkeur geeft aan een webshop die aan klantenbingingsacties doet? Daarnaast geeft 66% van de consumenten meer geld uit als dit leidt tot de mogelijkheid om meer punten te verdienen. Klantenbinding verdient zich op de lange termijn dus terug! Bied bijvoorbeeld nieuwe klanten een welkomstkorting of bied je huidige klanten een korting naar aanleiding van het geven van een productaanbeveling. Met laatstgenoemde stimuleer je herhaalaankopen. Maar let op! Wees niet té gul: je klanten moeten ook nog bij je willen bestellen zonder kortingscode. 

 

8. Social commerce anno 2020

Op steeds meer sociale media wordt de mogelijkheid geboden om direct een product aan te schaffen vanuit het medium. Kanalen als Facebook, Pinterest, LinkedIn en Instagram worden regelmatig gebruikt als verkoopplatform. Wist je dat 37 procent van de consumenten zich via social media laat inspireren voordat ze iets kopen? Deze ontwikkeling betekent dat je nieuwe kanalen kunt toevoegen aan jouw e-commerce strategie. Social commerce verkleint namelijk de customer journey en de afstand tussen ‘inspiratie opdoen’ en ‘een aankoop voltooien’ wordt slechts enkele seconden. Op het moment dat de consument iets leuks ziet, kan diegene gelijk een beslissing maken. Zo kun je als webshop profiteren van een aankoopintentie op het moment dat het enthousiasme voor het product het hoogst is.

 

 9. Maak het zo makkelijk mogelijk: gratis verzending

Een verzending die niet gratis is, is de grootste afknapper die kopers tegenkomen. Onvoorwaardelijke gratis verzending is bij klanten dan ook het grootste criterium om een aankoop te doen. Iets minder dan de helft van de klanten (47%) verlaat het check-out proces zodra zij erachter komen dat de bestelling niet gratis verzonden wordt. Of gratis verzending iets voor jouw webshop is, lees je in deze blog van onze partner Sendcloud.

 

10. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Als klanten in de gaten hebben dat een bedrijf op een verantwoorde manier onderneemt zijn zij vaak bereid om meer voor de producten te betalen. Wanneer jouw webshop er om bekend staat dat het milieuvriendelijk of maatschappelijk van waarde is, dan is dit voor ongeveer 45% van de respondenten een aanmoediging om daar een aankoop te doen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is dus nog steeds hartstikke belangrijk!  

Veel van deze punten kunnen gemakkelijk doorgevoerd worden in een webshop. Met een kleine aanpassing kan je vaak al veel winst behalen. Wil je meer weten wat we hierin voor jou kunnen betekenen? Ik help je graag!

 

Leestips:

 

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238