Iedere webshop eigenaar wil zijn of haar klanten verleiden tot het doen van een aankoop. Toch verlaten veel klanten de webshop zonder iets te kopen. Wat kun je er als webshop eigenaar nu tegen doen om dit te voorkomen? Experius zet een aantal tips op een rijtje naar aanleiding van een infographic van dr-discount.

 

1. Laat het design van je webshop voor je spreken.

Bij 93% van de klanten blijkt het uiterlijk van de website een doorslaggevende factor te zijn. De homepage van de webshop moet meer dan ooit benaderd worden als een etalage waarmee klanten overgehaald worden om de producten van de webshop te bekijken. Niet alleen offline, maar ook online wordt veel aan 'windowshopping' gedaan. Potentiële klanten bekijken de homepage van de webshop en beslissen op basis daarvan of ze iets willen kopen. Het uiterlijk kan niet alleen doorslaggevend zijn, ook kan het een flinke afknapper zijn. 52% van de klanten verlaat de webshop en komt niet meer terug omdat het uiterlijk hen niet bevalt.

Eleganza

 

Een goed voorbeeld van een webshop met een uniek design is de webshop die Experius maakte voor Eleganza

 

2. Maak gebruik van productvideo's

Video's zijn een zeldzaam goed in de wereld van e-commerce. Zonde, want 96% van de consumenten geeft aan dat zij video's behulpzaam vinden bij het maken van een beslissing over het kopen van een project. Ook zegt 73% van de consumenten een product sneller aan zal schaffen wanneer zij een video hebben gezien. Daarnaast vindt 58% van de consumenten betrouwbaarder wanneer zij video's produceert. Het toevoegen van video's kan dus een positieve invloed hebben op de verkoopcijfers.

 

3. Zorg voor een gebruiksvriendelijke webshop

Gebruiksvriendelijkheid staat met stip op nummer 1 van redenen voor het verlaten van de webshop. 76% van de mensen uit het onderzoek van dr-discount geeft aan dat zij de gebruiksvriendelijkheid van de webshop het belangrijkste vinden. Aspecten die de gebruiksvriendelijkheid in gevaar brengen zijn de laadsnelheid en een stroeve checkout. Hierover zijn al vele artikelen gepubliceerd en het belang van een goede laadsnelheid is alom bekend. Toch wilden we nog een feitje meegeven; Amazon ontdekte onlangs dat voor iedere extra 100ms laadtijd, er een daling was van 1% in het aantal verkopen. Een te langzame webshop heeft dus een groot effect.

 

4. Creëer een soepel en duidelijk retour beleid

De manier waarop de klant een artikel terug kan sturen moet gemakkelijk zijn. Veel klanten lezen eerst het retour beleid voordat zij een aankoop doen in de webshop. Met wat gezond verstand is te begrijpen dat klanten die een stroeve manier van retouren ervaren niet snel een tweede aankoop doen in die webshop. Dit betekent dat klanten ook vaker een aankoop doen bij winkels die een duidelijk en makkelijk retour beleid hanteren. Slechts 58% van de kopers is tevreden met de eenvoudigheid van het retourneren van een artikel, hier is voor veel webshops dus nog winst te behalen.

Whatsapp in je webshop

 

5. Klantenservice

Een goede klantenservice is voor veel kopers een reden om nog een aankoop te doen in de webshop. Een live chat in de webshop kan goed helpen bij het bieden van een goede klantenservice. Zelfs bij B2B klanten zorgt een live chat voor een betere conversie. Het koppelen van WhatsApp aan de webshop is ook een goede manier om de klantenservice te verbeteren. Lees meer over hoe dit in zijn werk gaat in de blog over Whatsapp in de webshop.

 

6. M-commerce

Het wordt steeds belangrijker om de webshop te optimaliseren voor mobiel gebruik. Dit kan onder andere door een speciale app te ontwikkelen van de webshop. Het onderzoek van dr-discount wijst uit dat 75% van de smartphone klanten een webshop verlaten als deze niet voor mobiel is geoptimaliseerd. In 2016 kunnen webshops niet meer op een mobiele shop heen. Het wordt steeds gemakkelijker voor consumenten om via de telefoon aankopen te doen, het is daarom zonde als hier niet op ingespeeld wordt.

 

7. Kortingen en klantenbinding

Kortingen zijn aantrekkelijk voor klanten en zorgen vaak direct voor een verhoging van de verkopen. Daarnaast geloven klanten ook dat digitale kortingsbonnen een positieve invloed hebben op het merk van de verkoper. Hoewel klanten de voorkeur geven aan directe kortingen, hebben ook klantenbindingsprogramma's een positieve werking. Zo blijkt dat de terugkerende klant in de 31e tot 36e maand 67% meer besteed dan in de eerste 6 maanden. De vijfde aankoop is gemiddeld 40% meer waard dan de eerste en de tiende zelfs 80%. Klantenbinding verdient zich op de lange termijn dus terug.

 

social-media-klantbinding

8. Social Media

Op steeds meer sociale media wordt de mogelijkheid geboden om direct een product aan te schaffen vanuit het medium. Ook zorgen sociale media ervoor dat nieuwe producten ontdekt worden. Dit staat lijnrecht tegenover het feit dat klanten de sociale media en de blog van de webshop vrijwel niet meenemen in hun aankoopbeslissing. Sociale media dienen dus vooral om bekendheid te genereren, maar hebben geen invloed op het daadwerkelijk doen van de aankoop. Die bekendheid kan het beste gegenereerd worden met gesponsorde updates.

 

9. Gratis verzending

Een verzending die niet gratis is, is de grootste afknapper die kopers tegenkomen. Onvoorwaardelijke gratis verzending is bij klanten dan ook het grootste criterium om een aankoop te doen. 47% van de klanten verlaten het checkout proces zodra zij erachter komen dat de bestelling niet gratis verzonden wordt.

 

10. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Als klanten in de gaten hebben dat een bedrijf op een verantwoorde manier onderneemt zijn zij bereid om meer voor de producten te betalen. Wanneer een merk of winkel erom bekend staat dat het milieuvriendelijk of maatschappelijk van waarde is, dan is dit voor ongeveer 45% van de respondenten een aanmoediging om daar iets te kopen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierdoor steeds belangrijker. Ook wordt het steeds belangrijker om dit uit te dragen naar de klanten.

 

Veel van deze punten kunnen gemakkelijk doorgevoerd worden in een webshop. De hele infographic kun je hier bekijken. Met een kleine aanpassing kan vaak al veel winst behaald worden. Advies krijgen over e-commerce of weten hoe we jou van dienst kunnen zijn? Bel ons op 030-8200238 of stuur een mail naar info@experius.nl