In deze post beschrijven we 10 basis tips voor een succesvolle Google Adwords campagne. Dit zijn punten waar volgens ons elke campagne aan zou moeten voldoen.

1. Gebruik Google Analytics
Google Analytics of een ander web-analytics pakket stelt u in staat om te meten hoe effectief uw advertenties en zoekwoorden zijn. Hierdoor bent u in staat om uw campagnes te verbeteren en die wijzigingen aan te brengen die leiden tot een hogere conversie en meer omzet.

2. Richt uw advertenties op de juiste regio en talen
Verkoopt u in uw webshop produkten door heel Nederland dan kunt u uw campagnes richten op heel Nederland. Bent u gericht op een specifieke regio stel uw campagnes dan zo in dat u alleen in deze regio’s adverteert. Dit voorkomt onnodige advertentiekosten.

3. Splits het Zoeknetwerk en Inhoudsnetwerk van Google Adwords Advertenties kunnen zowel getoond worden in het Zoeknetwerk (ofwel de zoekmachines) als in het inhoudsnetwerk (ofwel relevante websites). Standaard worden de advertenties in beide netwerken meegenomen. Zorg er echter voor dat er een aparte campagne wordt opgenomen voor het Inhoudsnetwerk en het Zoeknetwerk. Dit zorgt er namelijk voor dat de resultaten van zowel het Inhoudsnetwerk als het Zoeknetwerk beter bijgehouden en geoptimaliseerd kunnen worden.

4. Gebruik verschillende typen zoekwoorden
Adwords kent drie verschillende typen zoekwoorden:

  • Breed: advertenties worden getoond voor relevante varianten van uw zoekwoorden zoals synoniemen en meervoudsvormen.
  • Zinsdeel: advertenties worden getoond als de zoekwoorden in de juiste volgorde worden ingevoerd.
  • Exact: advertenties worden getoond als de zoekopdrachten precies overeenkomen met de zoekwoorden.

Zorg ervoor dat u in uw campagne gebruik maakt van deze verschillende soorten zoekwoorden.

5. Bekijk de zoektermen die worden gebruikt
Google Adwords stelt u in staat om de zoektermen te bekijken waarop uw advertenties vertoond worden. Gebruik deze zoektermen om nieuwe zoekwoorden toe te voegen.

6. Gebruik ‘uitsluitingszoekwoorden
Google Adwords biedt de mogelijkheid om zogenaamde uitsluitingszoekwoorden op te geven. Dit zijn zoekwoorden waarvoor uw advertentie niet vertoond moet worden. Biedt u bijvoorbeeld sportkleding aan maar geen sportschoenen dan kunt u sportschoenen opgeven als uitsluitingszoekwoord, zodat uw advertentie hier niet getoond wordt.

7. Zoekwoorden in Advertentieteksten
De kwaliteit van uw advertentieteksten is mede bepalend voor uw CTR (Click Through Ratio) en uw kwaliteitsscore. Verwerk uw zoekwoorden in uw advertentieteksten of maak gebruik van ‘Keyword insertion’ om uw advertenties zo relevant mogelijk te maken.

8. Maak meerdere advertenties per advertentiegroep
Stel meerdere advertenties in per advertentiegroep. De best presterende advertentie wordt automatisch het vaakst weergegeven en door de slecht presterende advertentie te vervangen door een nieuwe advertentie blijft u uw campagne optimaliseren.

9. Zorg voor een duidelijke CTA in de advertentie
Door een duidelijke “call to action” te benoemen in uw advertenties verhoogt u de kans dat er op uw advertentie geklikt wordt. Hierdoor behaalt u een hogere CTR en een betere kwaliteitscore.

10. Advertenties en landingspagina
Verwijs uw advertenties naar een relevante landingspagina. Dit verhoogt uw kwaliteitsscore en de kans op conversie.