Fashion & Apparel = Groei ONLINE

De markt voor fashion & apparel is al jaren één van de belangrijkste groeimarkten voor online verkoop.  De Thuiswinkel Markt Monitor maakt onderscheid in 'Kleding' en 'Schoenen en personal lifestyle' als het gaat om groeicijfers. De online verkopen van kleding groeiden het eerste half jaar van 2019 met 15% en voor schoenen en personal lifestyle was de groei zelfs 21%

In de B2B markt voor kleding & schoeisel wordt al zo'n 35% uitsluitend online besteld (Bron: B2B E-commerce Markt Monitor). 

Hoe kun jij profiteren van de groei in dit marktsegment met e-commerce?

 

 

Laptop Eleganza 2

HOE DOE JE DIT ONLINE?

  • Snelheid: een snelle shop met duidelijke navigatie helpt de klant om makkelijk te browsen en zich te oriënteren op de juiste aankoop. 
  • Consistente en up-to-date content met duidelijke voorbeelden van hoe de kleding, schoenen en accessoires er écht uitzien. Denk aan video's en duidelijke maattabellen. 
  • Maak binnen B2B het mogelijk om gegevens en herhaalbestellingen op te slaan in het klantaccount. 
  • Een goede koppeling met de andere systemen en softwarepakketten in jouw organisatie, zoals ERP en verzendsoftware. Voor meer informatie over koppelingen en integraties voor B2B, bekijk je onze b2b e-commerce pagina
  • Een webshop design dat is ontworpen vanuit de klant. De Service Design Thinking methode die we bij Experius hanteren, is perfect geschikt om vanuit de behoefte van de klant jouw webshop een pakkend en conversieverhogend design te geven. 

Superieure Gebruikerservaringen

De ervaring die jij jouw klanten biedt, moet vooral heel erg gebruiksvriendelijk zijn. De klant wil gemakkelijk en snel kunnen browsen en zo naar het juiste artikel worden geleid. Belangrijk voor de consument en de B2B koper is dat hij weet wat hij koopt en dat de belofte die op de webshop wordt gedaan wordt waargemaakt.  

In B2B komt daar bij dat de klanten die aankopen doen, vaak bestaande klanten zijn die herhaalbestellingen willen doen en dat proces moet vooral efficiënt en helder zijn. Zo zijn jouw sales mensen niet druk met het beantwoorden van klantenmails en bestellingen. 

retouren_magazijn_ecommerce-1

Retouren, Retouren, Retouren 

Het retourpercentage binnen B2C fashion & apparel is hoog, vooral in vergelijking met andere markten. Dit is niet perse negatief, uit onderzoek blijkt dat het aanbieden van gratis retouren namelijk zorgt voor meer bestedingen. Toch kost een retour gestuurd artikel een gemiddelde webshop tussen de 12 en 14 euro per stuk (Onderzoeksgroep Shopping Tomorrow).

Het weergeven van de juiste productdata is één van de oplossingen voor dit probleem. Welke maat is beschikbaar en is dit ook écht die maat of valt het product in werkelijkheid anders uit? Maak het voor de klant zo helder mogelijk wat hij/zij krijgt, in maten maar ook kleuren, stoffen en andere  kenmerken.

Een Product Information Management systeem helpt bij het weergeven van de juiste en consistente productinformatie. 

Retourbeleid
PostNL onderzocht het belang van een retourbeleid en geeft aan dat 69% van de klanten eerst het retourbeleid leest voordat zij een aankoop doen in de webshop.  Maak daarom een pagina met daarop een duidelijk retourbeleid,  waar je ook vragen over het retourbeleid beantwoordt. Denk daarbij aan hoe het product geretourneerd kan worden, wat de klant daarvoor moet doen (aanmelden) en binnen hoeveel dagen een retour moet plaatsvinden.

reisartikelen-mobile-1

Het juiste product snel vinden

Vanwege de grote diversiteit in het productassortiment, de maten, kleuren, combinaties én voorraden moet je jouw klant gemakkelijk door de webshop leiden. 

Heb je van een product meerdere varianten, zoals verschillende maten, patronen of kleuren? Dan kan een goed werkende zoekfunctie de klant binnen no-time bij die schoen, rugtas of jeans brengen die hij of zij zoekt. 

Lees hier meer over de Elastic Search zoekmachine die wij voor onze klanten inzetten. 

Bij onze klanten merken we dat de pagina waarop de klant de shop binnenkomt, heel vaak een productpagina is. Daar wil je dus gelijk de juiste informatie laten zien, zoals:  

  • Beschikbare maten
  • Afmetingen
  • Beschikbare kleuren
  • Voorraadinformatie
  • Bijpassende artikelen ('anderen kochten ook')

Door dit helder en overzichtelijk weer te geven is de kans op een aankoop en op cross-sell vele malen groter. 

Voor onze klant Ridam (reisartikelen.nl) realiseerden we een flexibele product finder, waar bezoekers met een paar vragen naar het juiste product worden gestuurd. 

Lees de Reisartikelen case hier

Wij werken vol trots samen met mooie merken:

Casper 2

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Phone Number030 820 0238
Email Addresscasper.verhorst@experius.nl

Yannick_Roling_Experius

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030 820 0238
Email Addressyannick@experius.nl