Online verkopen van health & beauty producten:  de cijfers

De health en beauty markt is zowel binnen de B2C, D2C als de B2B markt één van de snelst groeiende online markten. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor stegen de online aankopen in dit marktsegment met 24% in het eerste kwartaal van 2020.

Volgens  de Nederlandse Cosmetica Vereniging wordt deze groei vooral gedreven door de verdere toename van online verkopen én de groei in prijs door de vele innovaties en relaunches. De totale consumptieve bestedingen bedragen ongeveer 2,7 miljard euro. De totaalmarkt laat een positieve ontwikkeling van 0,5 tot 1,0% zien.

Ook in deze tijd van het Corona-virus zien we groei in dit marktsegment. De cijfers van Afterpay Insights laten zowel op het health gedeelte als in de cosmetica een groei zien. 

Health & Beauty ecommerce groei

HOE DOE JE DIT ONLINE?

  • Een Frequently Asked Questions (FAQ) pagina waar je vragen over het product beantwoordt en als bezoeker meer advies kan inwinnen, maakt het aankoopproces eenvoudiger. Een goed voorbeeld van een FAQ pagina vind je bij onze klant Binorm. 
  • Consistente en up-to-date content, restricties in de winkelmand op de hoeveelheid van bepaalde geneesmidellen en het kunnen blokkeren van een ongewenste combinatie van producten, zijn voorbeeld hoe je in je shop  begrip en vertrouwen bij de klant kan verbeteren.  
  • Een Product Information Management systeem kan ondersteunen bij het weergeven van de juiste en consistente productinformatie. 
  • Daarnaast kun je als merchant op je webshop een keurmerk of een gedragscode plaatsen, om aan te geven dat er wordt gewerkt en verkocht volgens bepaalde kwaliteit- en gedragseisen. 

Productinformatie & Advies

De producten binnen dit marktsegment vragen om een weergave van heldere en correcte productinformatie. Zodat een klant precies weet wat hij koopt en er geen onduidelijkheid ontstaat over de werking en mogelijke bijwerkingen. 

Voor B2C geldt dat het niet zo simpel is om het persoonlijke advies dat in de winkel wordt gegeven, ook via de webshop te bieden. En die rol van online wordt ook belangrijker binnen B2B.  Want je wilt wel die klantvriendelijke kant van jouw merk online laten terug komen. 

Boots-checkout-1

 



Mobile first

Bestellen van geneesmiddelen en beauty producten via mobiel

Meer en meer wordt de mobiel gebruikt om geneesmiddelen, beauty producten, cosmetica en medicijnen te bestellen. 

Uit cijfers van Thuiswinkel.org blijkt dat in het derde kwartaal van 2019 38% van de consumentenaankopen online werden gedaan via een smartphone. Waar in dezelfde periode in 2018 dit percentage nog op 33% uitkwam. 

Waar moet jouw shop minimaal aan voldoen om deze bezoekers en klanten via mobiel goed te bedienen: 

  • Snelheid: scrollen, laden en het surfen door de shop
  • Gemakkelijk zoeken naar producten
  • Een eenvoudige checkout
  • Overzichtelijke productpagina's

Klik hier voor een voorbeeld van onze checkout module.

Lees de Boots case hier

Bedreigingen van een marketplace

In de e-commerce wereld heeft een eigen webshop als voordeel dat je controle hebt over en inzicht hebt in de customer journey van jouw klanten. Die data krijg je niet zomaar van een marketplace. En het opgebouwde vertrouwen vertaalt zich ook niet altijd naar een 'vreemde' omgeving, zoals een marketplace. 

Naast minder controle en minder inzicht, heb je ook minder vrijheid. Marketplaces stellen ook op health & beauty gebied restricties aan wat je mag en kunt verkopen. Het vinden van de juiste informatie over jouw product kan daardoor ook minder goed geregeld zijn.  

Meer weten over marketplaces en hoe je dit kanaal kan inzetten?

Lees onze Amazon blog of neem via e-mail contact op met onze Marketplace consultant Jordi. Hij vertelt je graag meer!

De uitdaging voor 2020:
Marketplaces voor health & beauty producten inzetten

De aanwezigheid en macht van marketplaces wordt groter. Zo ook binnen health & beauty, en dan vooral de beauty kant. Maak jij al gebruik van marketplaces: good for you! Twijfel je of het voor jouw webshop iets is?
We lopen kort door de kansen en bedreigingen heen

Kansen van een marketplace

Een marketplace biedt absoluut kansen. Zij hebben een doelgroep die jij misschien nog niet bereikt of moeilijk kan bereiken. Via hun shop krijg je dus simpel toegang tot deze nieuwe potentiële klanten. 

Het kan je ook helpen in het verbeteren van je brand awareness: ben je nog niet zo zichtbaar in de Nederlandse markt? Dan kan je een marketplace inzetten om jouw merk en jouw producten extra zichtbaarheid te geven. 

Amazon is de grootste marketplace ter wereld en maakt binnenkort zijn entree op de Nederlandse markt. Wij zochten alvast uit wat dit zou kunnen betekenen voor webshops. Lees hier meer. 

Elastic_search_HBCare_experius

Snel zoeken en vinden

Vanwege de grote diversiteit in het productassortiment, hoeveelheden en combinaties moet je jouw klant zorgvuldig door zijn aankoopproces leiden. 
Dit betekent dat een belangrijke rol is weggelegd voor de zoekfunctie en de filtering op alle pagina's van je webshop. 

Heb je van een product meerdere varianten, zoals een aantal verschillende maten of hoeveelheden? Dan kan een goed werkende zoekfunctie de klant binnen no-time bij het product brengen dat hij of zij zoekt. 

Lees hier meer over de Elastic Search zoekmachine die wij inzetten. 

Is de klant aangekomen op de productpagina die hij zocht, geef dan daar de optie om:  

  • Staffelkorting te krijgen
  • Combinatiekorting te krijgen
  • Te switchen naar de beste of voordeligste keus in die categorie
  • Bijpassende artikelen aan te schaffen

Zo maak je het gemakkelijk om gelijk meer producten aan te schaffen.  En de klant merkt dat je meedenkt met wat hij nodig heeft. 

 

Wij werken vol trots samen met mooie merken:

Casper 2

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Phone Number030 820 0238
Email Addresscasper.verhorst@experius.nl

Yannick_Roling_Experius

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030 820 0238
Email Addressyannick@experius.nl