De online verkopen in food & nearfood blijven groeien. In de Thuiswinkel Monitor is een stijging van 34% te zien in online aankopen in het eerste half jaar van 2019. Dit wordt vooral veroorzaakt door de opkomst van online supermarkten als Picnic en de shift naar online bestellen bij traditionele spelers als Albert Heijn en Jumbo.
Maar ook in B2B land groeit deze markt: 28 % van de verkopen in Food en Nearfood werd uitsluitend online gedaan.
Hoe kun jij profiteren van de groei in deze markt met e-commerce?
Veel van onze klanten maken gebruik van eigen vervoer van hun producten naar hun klanten. Hiermee bescherm je de kwaliteit van de waar en zorg je voor merkbekendheid van jouw merk. Klantcontact is belangrijk voor een goede klantrelatie, eigen vervoer geeft je de mogelijkheid om persoonlijk contact te maken.
Welke functionaliteiten moet je binnen e-commerce hiervoor inzetten?
Met de Experius Delivery Date module geef je de klant de mogelijkheid om zelf dagen en bestelmomenten te kiezen, deze zijn zo ingegeven dat ze aansluiten bij de planning van het vervoer. Deze in-house gebouwde oplossing is makkelijk uitbreidbaar per webshop. Heb jij klanten die door de gekozen routes van je vrachtwagens alleen een bestelling op donderdag of vrijdag mogen laten bezorgen? Geen probleem! Is de cut-off time op elke dag 17:00, behalve op vrijdag? Ook dat is voor jou specifiek te bouwen. Zo rijden jouw chauffeurs niet onnodig veel kilometers en weet jouw klant ook waar hij aan toe is.
Minimale orderwaarde
Om te voorkomen dat je veel aparte leveringen moet doen omdat er kleine bestellingen worden geplaatst, kun je in Magento een minimale orderwaarde ingeven per product.
Houdbaarheid en duurzaamheid
In deze markt heb je te maken met producten die kunnen bederven. Met Magento kun je eenvoudig voorraad beheren en de logistiek regelen. Niet alleen houdbaarheid, ook duurzaamheid speelt een rol in deze markt. Gebruik daarom verpakkingen en duurzame materialen voor jouw producten, gebruik de voorraadplanner om te voorkomen dat je voedsel weggooit dat nog verkocht zou kunnen worden. Een goede koppeling tussen jouw systemen kan daarbij helpen.
De klant die op jouw webshop of bestelomgeving terechtkomt, wil eenvoudig kunnen bestellen. Maar in Food en Nearfood heb je te maken met verschillende bestelhoeveelheden, minimale orderwaardes, klantspecifieke levertijden, herhaalbestellingen en lijstjes. Hoe zorg je er voor dat je klanten kunnen bestellen wat ze nodig hebben en dit geleverd krijgen op het juiste moment?
Specifieke bestellingen mogelijk maken
Wijn alleen per doos (6, 12, enzovoorts) te bestellen, of soms zelfs alleen per pallet? Misschien verschillen deze afspraken zelfs per klant! Hoe dit gesynchroniseerd moet worden met jouw ERP pakket en hoe dit aan jouw klant getoond moet worden zijn uitdagingen waar je in B2B e-commerce - en in sommige gevallen ook in B2C e-commerce - tegenaan loopt. Binnen Magento zijn veel mogelijkheden om voor jouw business de perfecte oplossing te vinden.
Opslaan bestelgegevens in klantaccount
Maak het voor de klant eenvoudig om in bulk te bestellen en de bestellingen op te slaan in hun account, zodat ze dit een volgende keer snel opnieuw kunnen bestellen.
Onze klant CakeSupplies wil voorop blijven lopen in haar markt. Dus klopten ze bij Experius aan om een internationale, schaalbare en moderne webshop te laten ontwikkelen.
CakeSupplies kreeg een prijswinnend, high-end B2B e-commerce platform gecombineerd met een oogstrelende B2C ervaring.
Een greep uit de functionaliteiten:
Yannick Röling
0308200238
yannick@experius.nl
Casper Verhorst
E-commerce consultant
0308200238
casper.verhorst@experius.nl