Experius_logo_color
logo-black
  • Diensten
    • Inzicht en strategie
      • Merk en merkbeleving
    • Concept en prototyping
      • UX / UI Design
    • Development en implementatie
    • Optimalisatie en groei
      • Online Marketing
      • Marketing Automation
  • Technologie
    • Magento - Adobe webshop
    • Shopware webshop
    • BigCommerce webshop
    • Headless webshop
      • Progressive Web Apps (PWA)
    • Akeneo PIM Systeem
  • Ons werk
  • Over ons
    • Team
    • Sfeerimpressie
    • Cultuur
    • Partners
    • Kijk op Commerce Magazine
    • Mage2Gen - Module creator
  • Markten
    • B2B Webshop
    • B2C Webshop
    • D2C Webshop
  • Werken bij
  • Blog
Druk op Enter om te zoeken of op ESC om te sluiten.
Contact
  • Home
  • Blog
July 27, 2018

5 redenen waarom je een PIM systeem nodig hebt

akeneo , magento , pim systeem

Door Casper Verhorst

Gefeliciteerd, je hebt een groeiende e-commerce business! Het aantal bezoekers naar je webshop groeit en je omzet stijgt. Maar wacht eens even, tegelijkertijd stijgen ook het aantal verlaten winkelwagens, klachten en retouren. Zelfs je conversies nemen af. Wat is hier aan de hand en hoe zet ik dit om in groei? In dit blog vertel ik je hoe je met behulp van een PIM systeem deze negatieve spiraal kan doorbreken.

Chaos in productinformatie

Klanten verwachten steeds meer, het is de gehele ervaring die telt. Ze willen zo veel mogelijk relevante productinformatie zien zoals hoogwaardige foto’s, video’s, handleidingen, brochures en uitgebreide product specificaties. Voor veel e-commerce managers en marketeers ligt hier de uitdaging. Vaak is de beschikbare productinformatie opgeslagen over bij meerdere afdelingen, op meerdere locaties en in meerdere formaten. Een deel bevindt zich bijvoorbeeld in het ERP systeem, een ander deel in het CRM en alle afbeeldingen en productbeschrijvingen staan in het e-commerce systeem. Het kost niet alleen veel tijd om al die informatie boven water te halen, het is ook bijzonder foutgevoelig en inconsistent. Hierdoor wordt het lastig om je klant de productinformatie te geven waar zij zo naar snakt. Een PIM systeem kan je daarbij helpen en draagt bij aan de juiste klantbeleving voor jouw doelgroep.

 

 

 

Waarom heb je een PIM systeem nodig?

 

1. Een ‘single version of truth’


Newsflash: ieder bedrijf doet al aan Product Information Management. Jouw organisatie dus ook. In de praktijk betekent dit vaak dat alle kennis verspreid is over meerdere systemen en in in meerdere formaten. Wanneer gevraagd wordt om één overzicht te maken van alle producten kan dit maanden in beslag nemen. Soms is zelfs de conclusie dat het onbegonnen werk is omdat de data zó verstopt zit. Dit geeft veel frustraties; wie is verantwoordelijk voor wat? Hoe weten we wat er is bijgewerkt? Waarom klopt de informatie op de webshop niet?

 

Wat is het onderliggende thema van deze frustraties? Er is geen ‘single version of truth’. Dat wil zeggen, er is geen centraal systeem dat je helpt bij het structureren, verrijken en verspreiden van al jouw productinformatie. Met een ERP en een e-commerce systeem kom je een heel eind, maar bij een groot productaanbod loop je hier al snel tegen de beperkingen aan. Een PIM systeem synchroniseert met jouw legacy systemen zoals ERP, CRM, DAM en natuurlijk het e-commerce platform,  om op één plek alle productgegevens te verzamelen, te bewerken en vanuit daar te verspreiden naar jouw verkoopkanalen.

 

 

2. Hogere klanttevredenheid


Klanten zijn tevreden als jij hun verwachtingen waarmaakt of zelfs overtreft, dat weet jij als geen ander. Op jouw webshop verwachten ze in ieder geval goede en volledige productinformatie. Het is daarom belangrijk dat alle productdata die ze te zien krijgen, kwalitatief goed en consistent is. Alle producten moeten daarom op dezelfde manier, volgens de juiste structuur, verrijkt worden. Verrijken is het toevoegen van (extra) details over een product, zoals afmetingen, materialen, afbeeldingen en zelfs video’s. Productafbeeldingen, beschrijvingen en kenmerken vergroten namelijk de kans op een aankoop. Ook zal het aantal retouren vanwege een verkeerde verwachting een stuk lager zijn.

 

Consistentie betekent ook dat klanten via de juiste filters nauwkeurige resultaten krijgen. Hoe vaak heb je dezelfde kenmerkwaarde op verschillende manieren weergegeven? Eén centimeter, 1 centimeter en 1 cm hebben allemaal dezelfde waarde, maar jouw e-commerce platform weet dat niet. Met een PIM systeem dwing je consistente datatypes en maateenheden af. Weten jouw klanten ook gelijk waar ze aan toe zijn.

 

 

pim

 

 

3. Meer verkopen


Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een goede PIM-oplossing een concurrentievoordeel hebben. Dit komt omdat het verrijken van alle productdata zorgt voor een betere vindbaarheid en een hogere conversie (tot wel +40%) van jouw webshop. Je kunt zelf bepalen hoe jouw producten worden weergegeven en welke data en content je laat zien, zodat deze écht anders en beter is dan die van jouw concurrenten.

 

Ook stimuleer je cross-sell en up-sell door via het PIM systeem relaties te leggen tussen producten, om zo klanten te laten zien wat er nog meer te verkrijgen is en goed past bij waar ze in eerste instantie naar op zoek waren.

 

4. Sneller producten verkopen


Een cruciaal onderdeel van het succes in e-commerce is het vermogen om snel te reageren op de vraag in de markt. Klanten willen promoties en de nieuwste producten. PIM helpt bij het stroomlijnen van productgegevensprocessen. Dit betekent dat je eenvoudig nieuwe producten toevoegt en verrijkt, die je gelijk helemaal compleet op jouw webshop kunt plaatsen. Zo wordt jouw product supersnel te koop aangeboden aan jouw markt. 

 

5. Efficiënt (samen)werken


Last but not least: efficiëntie. Een belangrijk onderwerp voor veel e-commerce teams. Met de naadloze integratie tussen het e-commerce platform en een PIM systeem besparen jij en jouw team veel tijd. Grote winst is dat je met meerdere collega’s in 1 systeem aan dezelfde productgegevens werkt in plaats van in meerdere systemen aan verschillende productgegevens. Via periodieke taken wordt alle bijgewerkte productdata automatisch vanuit het PIM systeem naar jouw e-commerce platform gesynchroniseerd.

 

Het PIM systeem is leidend in de product informatie voorziening, het is niet voor niks de ‘single version of truth’. De productinformatie wordt bijgewerkt in het PIM systeem en doorloopt dan eventueel een fiatteringsproces (een medewerker intern accordeert de wijzigingen). Wanneer de data compleet is (alle data is vertaald en verrijkt) en er is akkoord op de wijzigingen, is met één druk op de knop het nieuwe of gewijzigde product klaar voor synchronisatie naar jouw webshop.

 

 



Akeneo 2

 

 

 

Wij zetten Akeneo in als product information management systeem. Dit werkt bijzonder goed samen met Magento, maar kan ook aan andere e-commerce platformen gekoppeld worden.


 

 

Wil je meer weten over hoe je product information management optimaal inzet voor e-commerce groei? Of eens een blik werpen op de werking van zo’n systeem?

Neem contact op met mij, ik vertel je er graag meer over!

Of lees nog even verder op onze website: naar de PIM pagina

 

 

Update: deze blog is eerder verschenen op 17 juli 2018, dit is een geactualiseerde versie

Alle blogs
Auteur
Casper Verhorst

casper.verhorst@experius.nl

Misschien vind je dit ook leuk
Akeneo PIM 5.0: Tell me more!
Akeneo PIM 5.0: Tell me more!
2BA en Akeneo PIM: automatisering in de technische sector
2BA en Akeneo PIM: automatisering in de technische sector

experius-staand-onderdeel_van_hh_wit
Newtonlaan 271
3584 BH Utrecht
Nederland
0308200238
info@experius.nl
Experius
  • Over ons
  • Cases
  • Diensten
  • Vacatures
  • Technologie
  • Privacyverklaring
Technologie
  • PWA
  • Magento
  • Shopware
  • BigCommerce
  • PIM
  • Marketing Automation
Blijf op de hoogte

Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.

©2021 Experius - Onderdeel van Happy Horizon