Blog

First party data: 5 tips om dit succesvol in te zetten voor e-commerce

Geschreven door Casper Verhorst | 8-dec-2021 9:09:34

Deze situatie ken je: je bezoekt een website en direct is het halve scherm geblokt door een balk die vraagt om voorkeursinstellingen van de webpagina: de Cookies. Aardig dat ze het vragen, maar je moet dit vaak accepteren om op een normale manier gebruik te kunnen van maken van de site. Dat voelt steeds vaker niet prettig. En dat geldt ook voor jouw klanten. Terwijl de data die zo verzameld is, ontzettend bijdraagt om de beste ervaring te krijgen. 

Google en Apple zijn bezig veranderingen aan te brengen in hoe wordt omgegaan met deze data, zoals actie ondernemen om cookies en pixels voor het verzamelen van "third party data" terug te dringen en alleen nog "first party data" te laten verzamelen. Een hoop buzzwords; in dit blog lees je wat first party data is en 5 tips om data succesvol in te zetten in e-commerce.

 

Wat hebben Google en Apple precies gezegd?

Het in maart 2021 gepubliceerde manifest van Google komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Google vindt dat reclame een grote rol heeft gespeeld in het open en toegankelijk maken van het internet, maar dat advertentietechnologie moet evolueren naar een niveau waar privacy voorop staat. Geen data meer verzamelen voor derden door middel van cookie tools en analyse van pixels op de website / webshop. Ook Apple heeft in de update van iOS15 de zogenaamde Mail Privacy Protection (MPP) doorgevoerd. Dit houdt in dat je geen ‘click’ en ‘open’ informatie uit verzonden e-mails kan halen. Dit is volgens Apple namelijk data waar de ontvanger geen toestemming voor heeft gegeven om bij te houden.

 

 

Ok, maar welke soorten data hebben we het nu over?

First party data is data die je verzamelt via jouw eigen kanalen. Zoals social media, een webshop, een nieuwsbrief of via pixels op jouw website. Denk aan transactie data, NAW gegevens en kliks op een link in de mailing. Klanten geven toestemming om deze data te verzamelen, als ze met jouw middelen interacteren. Als jij een contactformulier invult op een website of webshop kun je er vanuit gaan dat je gegevens ergens worden opgeslagen. Hier kies je op dat moment voor omdat dit een bedrijf is waar je mee in contact wilt komen. Deze data wordt vooral door marketeers gebruikt om de ervaring te personaliseren. 

Third party data is data die je kunt kopen van data verschaffers. Hiermee verrijk je de kennis over je doelgroep met data die ze niet zelf verstrekken. Dit gebruik je om meer personen uit je bestaande doelgroepen te bereiken, maar ook voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen. En deze data wordt dus meer en meer geweerd door browsers en operating systemen. 

 

Zero party data is data die een klant bewust en proactief deelt met een bedrijf. Deze term kan wat verwarrend zijn, zie het daarom als onderdeel van first party data. Zero party data is bijvoorbeeld voorkeurencentrum data, koop intenties, persoonlijke context en hoe het individu wil dat het merk hem of haar herkent. 

 

 

 

Met welke data heb je in
e-commerce te maken?

In e-commerce, zeker in B2B e-commerce, heb je als organisatie in veel gevallen te maken met first party data. Hierbij kun je denken aan:

  • Betalingen en bestellingen die klanten plaatsen
  • Contactgegevens van personen die bestellingen plaatsen: zoals naam, e-mail, adres en telefoonnummer.
  • Bedrijfsgegevens zoals BTW en KVK nummers, locaties, medewerkers, omzetgegevens en budgetten.

Je verzamelt deze data met de systemen die je gebruikt om e-commerce op de juiste manier in te zetten. Maar is dit allemaal first party data en mag je dit zomaar bewaren en gebruiken? Enkele voorbeelden van e-commerce systemen die relevante data verzamelen en wat je er mee kan en mag, heb ik hieronder voor je opgesomd. 



Magento – E-commerce platform

Binnen het e-commerce platform van Adobe, Magento Commerce, verzamel je veel first party data. Jij bent de partij die het verzamelt, het is jouw data en de klant heeft vrijwillig deze data aan jou verschaft. Mag je hier dus wat mee? Het is antwoord is helaas niet eenduidig. Want ja en nee. 'Nee': je mag niet zomaar klanten benaderen. Maar ook 'Ja': want je kunt ze wel vragen om een inschrijving voor bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief. Dit maakt het weer toegankelijker.
Toch kun je wel degelijk direct wat met deze first party data. Om datagedreven keuzes te maken voor het verbeteren van de ervaring en het succes van jouw e-commerceplatform. Zoals het in kaart brengen van je doelgroep, beoordelen waar je doelgroep zich bevindt, demografische gegevens en informatie over wat de verschillende bezoekers bestellen verzamelen. 

 

Dotdigital – E-mail marketing

E-mail marketing automation heeft een iets andere relatie met first en third party data dan een e-commerce platform. Hoe dan ook moet iemand goedkeuring geven voor het gebruik van zijn of haar e-mail adres voor het versturen van reclame of mailings. Je kunt dus pas e-mail marketing inzetten wanneer je first party data én dus goedkeuring van de geadresseerde hebt gekregen. Toch gaat hier wel iets belangrijks veranderen.

Veel e-mail marketing automation tools, zoals dotdigital, verzamelen ook (ongevraagd) data uit het gedrag van de e-mail ontvangers. Denk hierbij aan klikgedrag, de tijd dat de mail open staat en open ratio's. Met de update van Apple's iOS 15 en de bijbehorende MPP zal dit in ieder geval van iPhone gebruikers minder meetbaar zijn. Volgens Statcounter vertegenwoordigt deze groep zo’n 40% van het mobiele telefoon bezit in Nederland. Dat is niet mis.

Wat nog wel meetbaar blijft is de open-rate (hoe vaak is een bericht geopend). En wanneer deze worden gecombineerd met clicks, account logins, aankoopinformatie en antwoorden, levert dit vaak een completer beeld op van klantbetrokkenheid, ook als je klanten gebruikmaken van Apple's iOS15

Akeneo – PIM Systeem

Wat betreft de data in een PIM systeem: je hoeft je geen zorgen te maken dat je dit niet mag verzamelen of gebruiken. Productdata is namelijk data die je van een eerste partij hebt ontvangen of data die jij als organisatie zelf hebt ontwikkeld. Daarnaast is het normaalgesproken geen privacy gevoelige data.




5 tips voor het gebruiken van first party data

Zoals beloofd, de tips! We kunnen uit alle nieuwsberichten en de initiatieven van Google en Apple wel concluderen dat first party data steeds belangrijker wordt. Aan de ene kant om de privacy van je klanten en gebruikers te kunnen waarborgen, aan de andere kant om te zorgen dat jij je doelgroep beter kent en hier relevante marketing op kan inzetten. En nog meer datagedreven te worden.

Om te zorgen dat jij goed aan de slag gaat met first party data voor e-commerce hebben we de volgende 5 tips voor je als take-aways: 

 

  1. Begin nu en wacht niet. Klinkt logisch, maar dit is de eerste tip die we jou mee willen geven. Het opbouwen van een database met first party data is ontzettend belangrijk voor het snappen van de juiste manier waarop je jouw doelgroep bereikt.
  2. Werk met formulieren op je website of webshop. Vraag om informatie, maar geef hier wel wat voor terug. Denk aan korting of waardevolle content. En geef aan wat je met de data doet en hoe mensen zich kunnen afmelden. 
  3. Zet een voorkeurencentrum op. Vraag nieuwsbrief-inschrijvers en klanten op jouw webshop via een formulier, over welke onderwerpen ze graag op de hoogte willen worden gehouden. Geef ze zelf de regie in handen. 
  4. Gebruik de juiste kanalen. Die waar jouw doelgroep actief is en probeer via die weg zoveel mogelijk informatie direct van je klant te ontvangen. Denk aan bijvoorbeeld marketplaces, online kenniscentra of events.
  5. Sla data goed op. Zorg dat je de data op de juiste manier opslaat en inzichtelijk maakt, creëer daarmee een 360-graden klantbeeld. Een CRM systeem of CDP (Customer Data Platform) kan hierbij helpen.
  6. Schakel voor jouw campagnes en leadgeneratie een specialist in. Een online marketing partij zoals Happy Horizon heeft de kennis in huis om je hier goed in te adviseren. Lees hier het blog van Heidi over Server Side Tagging als oplossing voor het verzamelen van de juiste data uit campagnes. En als het gaat om e-commerce dan weet je bij wie je moet zijn ;)

Wil je eens vrijblijvend sparren over de inzet van data voor het succes van jouw e-commerce strategie? Neem vrijblijvend contact op, ik help je graag een stap verder!