Blog

Impact van Facebook Shops op het e-commerce landschap

Geschreven door Ilse Büter | 1-jun-2020 8:00:00

Facebook Shops is een nieuwe feature van Facebook, die ondernemers de mogelijkheid biedt om hun producten via Facebook aan te bieden aan de consument. Maar welke kansen biedt deze feature? Waar moet je op letten? We vertellen het je graag.

Facebook Shops is sinds eind mei gratis beschikbaar in Nederland. Wat houdt dit in? Simpel gezegd krijg je de mogelijkheid om je 'eigen webwinkel' in Facebook op te zetten. Je bepaalt zelf de layout en stijl van je webshop en kan specifieke collecties maken en die onder de aandacht van de klant te brengen. Wanneer je producten upload, zijn deze direct beschikbaar om aan te bieden binnen alle Facebook gerelateerde platformen. Facebook heeft voor de ontwikkeling van Facebook Shops samengewerkt met partijen zoals WooCommerce, Shopify, Bigcommerce, Cafe24 en ChannelAdvisor.

 

 

 

Producten aanbieden op Facebook kon toch al?

Facebook heeft al eerder vergelijkbare features zoals 'Facebook Marketplace' en 'Facebook Product Tagging' op de markt gebracht. Facebook Marketplace is een feature waar consumenten onderling (C2C) producten kunnen aanbieden en verkopen à la Marktplaats. Facebook Product Tagging is een manier om je producten uit je eigen (externe) webshop te promoten op Facebook, maar de betaling op je eigen platform laat plaatsvinden. Facebook wordt in dit geval vooral gebruikt als advertentietool.

 

Facebook Shops lijkt op dit moment in Nederland qua afrekenen heeft meest op Product Tagging; de betaling gebeurt op je eigen betaalpagina of webshop. Direct afrekenen in Facebook Shops is mogelijk, maar op dit moment alleen in Amerika. De komende maanden wordt dit voor de hele wereld mogelijk gemaakt. Verder is een verschil dat je bij Facebook Shops een 'eigen webwinkel' hebt op Facebook. Ook is het mogelijk om klantcontact te verzorgen via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp. De ambitie van Facebook is om op lange termijn zelfs af te kunnen rekenen via deze platformen, maar dit moet ook nog worden uitgerold.

 

 

 

Waarom nu en voor wie?

Facebook zegt deze feature gratis aan te bieden om (kleine) ondernemers tegemoet te komen die in de problemen zijn gekomen door de Corona-crisis. Het biedt de kans om gratis je producten onder de aandacht te brengen, ook voor winkels die nog nooit online aanwezig zijn geweest. Wel geeft Facebook ook aan dat het geld niet verdiend wordt met het aanbieden van de feature, maar in de advertentie inkomsten die Facebook krijgt op het moment dat ondernemers hun producten gaan promoten. Door velen wordt gespeculeerd dat die advertentiekosten vanaf nu dus (iets) hoger gaan uitvallen, maar dit is nog niet expliciet naar voren gekomen.

 

 

 

Afrekenen: via de webshop of via Facebook Shops?

Het doel van Facebook is om afrekenen in Facebook Shops plaats te laten vinden. Zo blijft de drempel om af te rekenen voor de consument zo laag mogelijk. Op dit moment is dit echter alleen in Amerika mogelijk. Het doel is om deze feature de komende maanden wereldwijd beschikbaar te maken, volgens Facebook. In Nederland moet je op dit moment beschikken over een eigen betaalpagina of webshop, zodat de klant daarheen kan om af te rekenen.

 

Aan de ene kant is afrekenen via Facebook Shops fijner omdat de drempel voor de klant zo laag mogelijk blijft, aan de andere kant kan je via je eigen betaalpagina veel interessante data over je klanten genereren. Bij betalen via Facebook Shops is het nog onduidelijk hoeveel beschikking je over deze data krijgt. Je zou kunnen beargumenteren dat deze data essentieel is om in beheer te hebben, omdat je het kan gebruiken om sturing te bieden aan je (Facebook Shops) e-commerce strategie.

 

 

 

Conclusie: impact van Facebook Shops op het e-commerce landschap

De komst van Facebook Shops biedt voor een groot aantal (kleine)  ondernemers ongetwijfeld een kans om online aanwezig te zijn en voorzichtig stappen te zetten om online te verkopen via dit kanaal. Toch lijkt het er op dit moment niet op dat dit het e-commerce landschap drastisch gaat veranderen. Wij zien het nu als een extra marketplace om in te zetten binnen je e-commerce strategie. Ook is het lastig om eventuele gevolgen in te schatten, omdat het platform simpelweg op sommige vlakken nog niet is uitgerold in Nederland. Wanneer dit gebeurt zullen we gauw genoeg merken wat voor impact dit zal hebben en brengen jou natuurlijk hiervan op de hoogte!

 

 

 

Roadmap van Facebook Shops 

Facebook heeft uiteraard nog plannen voor de toekomst. Hieronder wat plannen voor doorontwikkeling op een rijtje:

  • Toevoegen van live Shopping Features: de mogelijkheid om producten in live-videos te promoten en dat de klant deze direct kan aanschaffen. Ook interessant voor influencers die gebruik maken van affiliate marketing.

  • De mogelijkheid om(wereldwijd) te kunnen afrekenen in de Facebook Shop zelf.

  • Naast klantcontact ook betalingsmogelijkheden via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp.

  • Facebook Pay toevoegen als betalingsoptie.

  • De mogelijkheid voor klanten om zich direct op Facebook Shops in te schrijven voor de nieuwsbrief van de webshop.

  • Loyalty Program: een soort airmiles die  je krijgt wanneer je vaker terugkomt bij de webshop. Hoe dit in zijn werk gaat is nog onduidelijk en hoogstwaarschijnlijk is dit een plan voor de lange termijn.

Op de hoogte blijven van o.a. de ontwikkelingen op het gebied van Facebook Shops? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!