Benieuwd welke takeaways er zijn meegegeven? Lees ze hieronder in dit speciale artikel!
Optimaliseer door niet te focussen op de losse doelgroepen met ieder een eigen strategie, maar zorg voor een volledige groeistrategie waarbij de focus op alle klanten ligt. De consument van nu kiest zelf waar en wanneer hij informatie tot zich krijgt. Zorg dat je altijd zichtbaar bent en met kleine aanpassingen de consument beweegt tot een actie. Bijvoorbeeld door met behulp van de gebruiksintensiteit, afstand tot je bedrijf of lokale zoekopdrachten binnen Google op de juiste tijd en plaats zichtbaar te zijn voor jouw doelgroep.
Circa 25% van de consumenten is al begonnen met shoppen voor de feestdagen. De piek in aankopen is veel eerder en houdt langer aan met veel meer concurrentie dan voorheen. De voorbereidingen voor de feestdagen moeten dus NU gebeuren om consumenten in aanraking te laten komen met jouw merk. Een handige tool om je hierbij te helpen is de Google Ads Growth formule. De formule pakt de beste Google-advertentie technieken en -oplossingen bij elkaar er maakt een eenvoudig stappenplan voor een goede strategie op basis van jouw doelstellingen.
Met de nieuwe Performance Max campagnes van Google zet je machine learning in als basis om goed van start te gaan met de feestdagen. Een systeem dat zelf in staat is om op basis van data te zorgen voor de beste prestatie van jouw campagnes door constant te ‘leren’ van de beschikbare data. Lever zoveel mogelijk input aan voor je campagne(teksten, video’s, afbeeldingen) en Performance Max zorgt dat jouw campagne constant geoptimaliseerd wordt en aan de meest relevante consumenten voor jouw merk worden getoond. Start ruim voor de feestdagen om dit genoeg tijd te geven om jouw campagnes te optimaliseren en laat de geautomatiseerde technologie voor je werken.
De consument gebruikt dagelijks verschillende content van verschillende uitgevers (publishers). Ruim 40% van de Nederlanders is niet dagelijks te bereiken via social media. 38% hiervan kijkt dagelijks wel online TV en/of video. Je moet er dus voor zorgen dat jouw merk via deze verschillende publishers en kanalen te bereiken is.
Hoe dichter op de feestdagen, des te meer consumenten zoeken op specifieke merken. De zichtbaarheid van je merk is hierin essentieel. Door de inzet van video via de verschillende kanalen creëer je awareness voor je merk. Kies voor online video advertising (via YouTube, Instagram of TV apps) of online display advertising met videocontent in banners (via websites of apps) voor meer merkbekendheid en advertentie herkenning.
Als laatste take away de 'Messy Middle'. Het omschrijft het complexe gedrag en het rommelige proces waarin consumenten in deze tijd, nadat ze een trigger hebben ervaren, door het proces van aankoop gaan. Het aankoopgedrag van klanten wordt steeds complexer.
Er zijn vanuit het onderzoek van Google 6 wetenschappelijk bewezen principes/technieken die allemaal een positief effect hadden op de aankoopbeslissing waar je als merk op kunt inspelen.
Online Marketing verandert. En om voor te blijven op jouw concurrenten moet jij meebewegen. Met deze 5 tips kan je aan de slag met jouw Online Marketing strategie. Het belangrijkste is dat je nu begint met een heldere strategie voor alle klanten, zorgt voor genoeg data om optimaal te adverteren en de juiste kanalen inzet voor merkbekendheid. Start zo snel mogelijk met de voorbereidingen voor de feestdagen en maak van het aankomende piekseizoen een succes!